Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1205
Title: Системный подход в формировании коммуникативно-языковой компетенции студентов неязыковых высших учебных заведений
Other Titles: Системний підхід у формуванні комунікативно-мовної компетенції студентів немовних вищих навчальних закладів
Students' Communicative Language Competence Development Based on the Systemic Approach at Non-Linguistic Departments
Authors: Лобанова, Тамара Дмитриевна
Лобанова, Тамара Дмитрівна
Lobanova, Tamara Dmytrivna
Keywords: системный подход
образовательный процесс как система
коммуникативно-языковая компетенция
английский язык
международное общение
системний підхід
освітній процес
комунікативно-мовна компетенція
англійська мова
міжкультурне спілкування
Systemic approach
educational process as a personality developing system
communicative language competence
English for intercultural communication
Issue Date: 2009
Publisher: Ин-т менеджмента информационных систем (Рига, Латвия)
Citation: Лобанова, Т. Д. Системный подход в формировании коммуникативно-языковой компетенции студентов неязыковых высших учебных заведений [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Тамара Дмитриевна Лобанова; науч. рук. Ю. Н. Шунин; Ин-т менеджмента информационных систем. – Рига, 2009. – 243 с.
Abstract: В диссертации проанализированы и раскрыты исторические, теоретические и методологические предпосылки формирования системного подхода в педагогике; уточнены понятия «образовательная система», «компетенция», «коммуникативно-языковая компетенция». Образовательная система - это целенаправленно организованное единство интерактивных компонентов с постоянными обратными связями, образующее интегрированную образовательную среду, которая предполагает появление новых интегрированных качеств в процессе интеллектуализации и, в конечном итоге, ведёт к реструктуризации как отдельных составляющих её компонентов, так и системы в целом. У дисертації подано теоретичне обґрунтування системного підходу в педагогіці, який розглянуто як контекстно-залежне інтелектуальне керування семантичних зв'язків між суб'єктами, а навчальний процес – як процес інтелектуалізації навчальної групи студентів через адаптивне інтелектуальне управління складності мови викладача. Розроблено й експериментально апробовано лінгводидактичну модель формування комунікативно-мовної компетенції студентів немовних вищих навчальних закладів, педагогічні умови, критерії, показники ефективності навчання/викладання, що дозволяють інтенсифікувати й оптимізувати освітній процес із гарантованим результатом. The thesis provides a theoretical grounding for the Systemic approach in pedagogy, which served as the basis for the creation of a linguo-didactic model for students' communicative language competence development. The model has been tested in a real educational process. Such phenomena as “educational system”, “competence” and “communicative language competence” have been investigated and precisely defined. The Systemic approach has been viewed as context-dependent management of semantic changes in data relations and the educational process - as a process of intellectualization of a learning group via adaptive intellectual management. The offered efficiency indices permit intensifying and optimizing the educational process with the guaranteed result. The introduction of the intellectual management component into a higher educational system is an exceptionally topical tool for communicative language competence development.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1205
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лобанова Тамара Дмитриевна.pdf2.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.