Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1205
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛобанова, Тамара Дмитриевна-
dc.contributor.authorЛобанова, Тамара Дмитрівна-
dc.contributor.authorLobanova, Tamara Dmytrivna-
dc.date.accessioned2018-12-27T07:34:57Z-
dc.date.available2018-12-27T07:34:57Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationЛобанова, Т. Д. Системный подход в формировании коммуникативно-языковой компетенции студентов неязыковых высших учебных заведений [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Тамара Дмитриевна Лобанова; науч. рук. Ю. Н. Шунин; Ин-т менеджмента информационных систем. – Рига, 2009. – 243 с.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1205-
dc.description.abstractВ диссертации проанализированы и раскрыты исторические, теоретические и методологические предпосылки формирования системного подхода в педагогике; уточнены понятия «образовательная система», «компетенция», «коммуникативно-языковая компетенция». Образовательная система - это целенаправленно организованное единство интерактивных компонентов с постоянными обратными связями, образующее интегрированную образовательную среду, которая предполагает появление новых интегрированных качеств в процессе интеллектуализации и, в конечном итоге, ведёт к реструктуризации как отдельных составляющих её компонентов, так и системы в целом. У дисертації подано теоретичне обґрунтування системного підходу в педагогіці, який розглянуто як контекстно-залежне інтелектуальне керування семантичних зв'язків між суб'єктами, а навчальний процес – як процес інтелектуалізації навчальної групи студентів через адаптивне інтелектуальне управління складності мови викладача. Розроблено й експериментально апробовано лінгводидактичну модель формування комунікативно-мовної компетенції студентів немовних вищих навчальних закладів, педагогічні умови, критерії, показники ефективності навчання/викладання, що дозволяють інтенсифікувати й оптимізувати освітній процес із гарантованим результатом. The thesis provides a theoretical grounding for the Systemic approach in pedagogy, which served as the basis for the creation of a linguo-didactic model for students' communicative language competence development. The model has been tested in a real educational process. Such phenomena as “educational system”, “competence” and “communicative language competence” have been investigated and precisely defined. The Systemic approach has been viewed as context-dependent management of semantic changes in data relations and the educational process - as a process of intellectualization of a learning group via adaptive intellectual management. The offered efficiency indices permit intensifying and optimizing the educational process with the guaranteed result. The introduction of the intellectual management component into a higher educational system is an exceptionally topical tool for communicative language competence development.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherИн-т менеджмента информационных систем (Рига, Латвия)uk
dc.subjectсистемный подходuk
dc.subjectобразовательный процесс как системаuk
dc.subjectкоммуникативно-языковая компетенцияuk
dc.subjectанглийский языкuk
dc.subjectмеждународное общениеuk
dc.subjectсистемний підхідuk
dc.subjectосвітній процесuk
dc.subjectкомунікативно-мовна компетенціяuk
dc.subjectанглійська моваuk
dc.subjectміжкультурне спілкуванняuk
dc.subjectSystemic approachuk
dc.subjecteducational process as a personality developing systemuk
dc.subjectcommunicative language competenceuk
dc.subjectEnglish for intercultural communicationuk
dc.titleСистемный подход в формировании коммуникативно-языковой компетенции студентов неязыковых высших учебных заведенийuk
dc.title.alternativeСистемний підхід у формуванні комунікативно-мовної компетенції студентів немовних вищих навчальних закладівuk
dc.title.alternativeStudents' Communicative Language Competence Development Based on the Systemic Approach at Non-Linguistic Departmentsuk
dc.typeThesisuk
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лобанова Тамара Дмитриевна.pdf2.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.