Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1197
Title: Викладання педагогічної психології: від теорії до практики
Other Titles: Преподавание педагогической психологии: от теории к практике
Teaching pedagogical psychology: from thory to practice
Authors: Харченко, А. С.
Kharchenko, A. S.
Keywords: пізнавальна діяльність студентів
способи активізації пізнавальної діяльності
лекція
проблемна ситуація в навчанні
діалогічна взаємодія
інтерес
познавательная деятельность студентов
способы активизации познавательной деятельности
лекция
проблемная ситуация в обучении
диалогическое взаимодействие
интерес
students’ cognitive activity
methods of activation of cognitive activity
problematic situation in teaching
dialogic interaction
interest
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Харченко, А. С. Викладання педагогічної психології: від теорії до практики / А. С. Харченко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 2-3. – С. 178-184.
Abstract: Статтю присвячено питанням викладання педагогічної психології студентам педагогічного університе- ту. Аналізуються прийоми активізації пізнавальної діяльності студентів при вивченні педагогічної психології (зіставлення підходів учених до проблеми, узагальнення викладачем висновку не до кінця, проблемні завдання і питання, дискусії, аналіз конкретних ситуацій та інші). Обґрунтовується їх роль у підвищенні професійної компетентності студентів, а також в організації педагогічної взаємодії. Статья посвящена вопросам преподавания педагогической психологии студентам педагогического университета. В ней обосновывается, что важным направлением усовершенствования высшего педагогического образования в Украине является переход от предметного к личностно ориентированному обучению. Целью такого обучения является личность студента, его профессиональные качества. Именно качественное высшее образование должно обеспечить формирование профессионально грамотной личности. Приоритетными в этом процессе должны быть демократизация и гуманизация отношений преподавателя и студентов, а также совершенствование содержания, форм и методов обучения студентов. Цель статьи заключается в анализе способов активизации познавательной деятельности студентов педагогического университета в процессе преподавания педагогической психологии. Обосновывается их роль в повышении профессиональной компетентности студентов, а также в организации педагогического взаимодействия. На основе анализа научной литературы выявлено, что познавательная деятельность определяется как соз- нательное проявление активности индивида, направленное на познание окружающей дйствительности, которое осуществляется на протяжении всей жизни во всех видах деятельности и социальных взаимоотношений, состоит из мотивационно-волевого, процессуально-операционного и результативного компонентов и осуществляется с помощью познавательных актов понимания и рефлексии. Особый интерес для нашего исследования представляет вывод о том, что активизация познавательной деятельности студентов рассматривается психологами и педагогами как целенаправленная деятельность преподавателя с целью стимулирования интереса, повышения активности, творчества, самостоятельности студентов в усвоении знаний и применении их на практике; как умение и стремление творчески относиться к окружающей действительности, которая обеспечивает успех и добавляет учебному труду студентов характер самостоятельного и творческого поиска истины. При обучении педагогической психологии эффективными приемами активизации познавательной деятельности студентов являются следующие: сопоставление подходов ученых к проблеме, обобщение преподавателем вывода не до конца, проблемные задания и вопросы, дискуссии, анализ конкретных ситуаций. Также для активизации познавательной деятельности тудентов используются индивидуальные научно-исследовательские задания, которые предполагают создание презентации к одной из тем учебной дисциплины. Приемы активизации познавательной деятельности студентов позволяют осуществить переход от педагогической психологии как источника информации к педагогической психологии как источнику общения, от узкоучебных заданий к профессионально ориентированным, от субъект-объетных отношений преподавателя и студента к педагогическому взаимодействию и сотворчеству.The article deals with the problem of teaching pedagogical psychology to students of Pedagogical Universities. It is proved that one of the most important directions of improvement of higher education in Ukraine is the transition from the subjective to the person-oriented studying. The aim of this studying is the personality of a student and his/her professional qualities. The qualitative higher education should ensure the formation of a professionally competent person. The democratization and humanization of the relationships of a lecturer and his/her students, as well as the improvement of the content, forms and methods of teaching of students, should be the priority direction in this process. The article is aimed at reviewing the ways of activating cognitive activity of pedagogical university students in the process of teaching pedagogical psychology to them. The role of the methods in enhancing of students’ professional competence,as well as in the organization of pedagogical interaction between a lecturer and students, is substantiated. The review of scientific literature has shown that cognitive activity is defined as the conscious activity, which is aimed at studying the reality. It is carried throughout the whole life in all kinds of activities and social relations. It consists ofmotivational-volitional, procedural, operational and effective components and is held with the help of cognitive acts of understanding and reflection. The activation of students’ cognitive activity is considered by psychologists and pedagogues as a focused activity of a teacher in order to stimulate interest, to increase activity, creativity and independence of students in the mastering of knowledge and their application in practice. It is also seen as the creative attitude towards the reality, which provides success and gives the nature of independent and creative search for the verity to the student’s learning. There are effective methods of activation of students’ cognitive activity while teaching pedagogical psychology to them: the comparison of approaches to the problem, lecturer’s uncompleted generalization of conclusions, problematic tasks and questions, discussions, analysis of specific situations. Also individual research tasks are used for the activation of student’s cognitive activity. They involve creating presentations on one of the topics of subject. Methods of activation of students’ cognitive activity allow to make the transition from pedagogical psychology as a source of information to pedagogical psychology as a source of communication, from narrow educational tasks to professionallyoriented ones, from the subject-objective relationships of a lecturer and students to pedagogical interaction and cocreation.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1197
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Харченко А. С..pdf247.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.