Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1192
Title: Педагогічні умови розвитку логічного мислення у старших дошкільників
Other Titles: Pedagogical Factors of Senior Preschool-age Children Logical Thinking Development
Authors: Любченко, Інна Іванівна

Lubchenko, Inna Ivanivna
Keywords: мислення
логічне мислення
старші дошкільники
розвиток логічного мислення у старших дошкільників
педагогічні умови
thinking
logical thinking
senior preschool-age children
senior preschool-age children logical thinking development
pedagogical factors
Issue Date: 2014
Publisher: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Citation: Любченко, І. І. Педагогічні умови розвитку логічного мислення у старших дошкільників [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Інна Іванівна Любченко; наук. кер. Т. Д. Кочубей; Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. – Умань, 2014. – 318 с.
Abstract: Дисертація присвячена проблемі розвитку логічного мислення у старших дошкільників. У дослідженні науково обґрунтовано педагогічні умови розвитку логічного мислення у старших дошкільників (взаємозв’язок змісту пізнавальної, мовленнєвої та ігрової діяльності дітей; наявність інформаційно-методичного супроводу розвитку логічного мислення дітей; занурення дітей в активну пізнавально-дослідницьку діяльність); визначено зміст поняття «логічне мислення у старших дошкільників», уточнено поняття «розумові операції»; виявлено критерії (гносеологічний, конструктивний, мовленнєво-мислительний, оцінно-рефлексивний). The thesis deals with the issue of senior preschool-age children logical thinking development. In the work the pedagogical factors of senior preschool-age children logical thinking development (interaction of children’s cognitive, speech and game activity content; presence of informational and methodical maintenance of children’s logical thinking development; children’s immersion into active cognitive and research activity) have been theoretically substantiated; the notion “senior preschool-age children logical thinking” has been defined; the notion “mental operations” has been specified; the criteria (gnoseological, constructive, speech and thinking, evaluative and reflexive) and the evaluative indicators have been determined; the levels of senior preschool-age children logical thinking development (sufficient, higher than satisfactory, satisfactory, low) have been characterized.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1192
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Любченко Інна Іванівна.pdf9.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.