Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11340
Title: Підготовка майбутніх учителів у закладах вищої освіти до організації дозвіллєвої діяльності дітей у літньому таборі оздоровлення та відпочинку
Other Titles: Preparation of future teachers in the institutionіs of higher education for organizing children's leisure activities in the summer camp of health and recreation
Подготовка будущих учителей в учреждениях высшего образования к организации досуга детей в летнем оздоровительном лагере
Authors: Бартенева, Ирина Александровна
Бартєнєва, Ірина Олександрівна
Bartienieva, Iryna Oleksandrivna
Ноздрова, Оксана Павлівна
Ноздрова, Оксана Павловна
Nozdrova, Oksana Pavlivna
Keywords: літня виховна педагогічна практика
підготовчий етап
дитячий оздоровчий табір
загоновий вожатий
особливості організації та проведення підготовчого етапу практики
майбутні вчителі
формування творчого потенціалу студентів
форми організації літньої практики
summer educational pedagogical practice
preparatory stage
children's health camp
squad leader
peculiarities of organizing and conducting preparatory stage
forms of summer practice organization
formation of students' creative potential
Issue Date: 2020
Publisher: Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Citation: Бартєнєва І. О. Підготовка майбутніх учителів у закладах вищої освіти до організації дозвіллєвої діяльності дітей у літньому таборі оздоровлення та відпочинку / І. О. Бартєнєва, О. П. Ноздрова //Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.. – Вінниця, 2020. –Вип. 63. – С. 59-63. - Серія : Педагогіка і психологія.
Abstract: У статті охарактеризовано підготовчий етап літньої виховної практики студентів в дитячих оздоровчих таборах. Розглянуто діяльність студента-практиканта в цей період. Розкрито значення підготовчого етапу практики для ефективної виховної діяльності вожатого в таборі. Розглядаються цілі, форми організації, завдання літньої виховної педагогічної практики в дитячих оздоровчих таборах та її можливості щодо формування ключових компонентів професійної компетентності та творчого потенціалу майбутніх фахівців. Розкрито значення колективно-творчих справ як фактору розвитку креативних здібностей студентів, особливості організації та проведення окремих форм роботи (квести, станційні ігри тощо). Проаналізовано досвід використання форм організації дозвілля дітей в умовах дитячого закладу оздоровлення та відпочинку. Обґрунтовано значення навчальної дисципліни «Методика виховної роботи в літньому таборі» для ґрунтовної навчально-організаційної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти (ЗВО). Зазначено, що вона досягається шляхом спільної творчої діяльності викладачів, студентів та адміністративно-педагогічних співробітників дитячих літніх оздоровчих таборів. The article describes the preparatory stage of summer educational practice of students in children's health camps. The activity of the student-intern during this period is considered. The significance of the preparatory stage of practice for the effective educational activity of the camp leader is revealed. The goals, forms of organization, tasks of summer educational pedagogical practice in children's health camps and its possibilities for forming key components of professional competence and creative potential of future specialists are considered. The importance of collective creative affairs as a factor in the development of students' creative abilities, peculiarities of organizing and conducting some forms of work (quests, station games, etc.) are revealed. The experience of using forms of organization of children's leisure in the conditions of a children's institution of health and recreation is analyzed. The value of the discipline «Method of educational work in the camp» for the thorough training and organizational training of future specialists in the institution of higher education (IHE) is substantiated. It is stated that it is achieved through the joint creative activity of teachers, students and administrative and pedagogical staff of children's summer health camps. It is characterized that the theoretical course «Methodology of educational work in the camp» examines the managerial basis of the work of the leader; characterizes psychological and pedagogical aspects of its activity with children of different groups; creates conditions for pedagogical creativity in the temporary team; humanization of activities in a health institution; meeting the interests and needs of children, adolescents.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11340
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bartienieva Iryna Oleksandrivna 2020.pdf305.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.