Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11246
Title: Педагогічні умови збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання
Other Titles: Pedagogical conditions of enrichment children’s vocabulary of primary preschool age in the process of physical education
Authors: Сахарова, Олена Миколаївна
Sakharova, Olena
Keywords: vocabulary work
vocabulary enrichment
levels of development vocabulary
physical education
pedagogical conditions
children of junior preschool age
словникова робота
збагачення словника
рівні розвитку словника
фізичне виховання
педагогічні умови
діти молодшого дошкільного віку
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Сахарова О. М. Педагогічні умови збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання. На правах рукопису. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.08 – дошкільна педагогіка. Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», МОН України. Одеса, 2021.
Abstract: У дисертаційному дослідженні подано теоретичне узагальнення й нове вирішення наукової проблеми, що виявляється в розробленні, науковому обґрунтуванні й упровадженні педагогічних умов, моделі, змісту і методики збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання. У дослідженні вперше визначено й теоретично обґрунтовано педагогічні умови збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання (забезпечення мовленнєвого супроводу процесу фізичного виховання дітей молодшого дошкільного віку, упровадження інтерактивних мовленнєвих технологій у процесі фізичного виховання, наявність позитивних стимулів збагачення словника дітей у процесі фізичного виховання, взаємодія закладу дошкільної освіти і сім’ї у збагаченні словника дітей молодшого дошкільного віку засобами фізичного виховання). Розкрито сутність феномену «збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання» як цілеспрямований вплив на розвиток словника дітей, збільшення їхнього словникового запасу, засвоєння нових значень уже знайомих слів, переведення їх із пасивного словника в активний у ході вирішення завдань фізичного виховання з використанням притаманних йому організаційних форм, засобів, методів і прийомів фізичного розвитку. Виявлено критерії (когнітивний, репродуктивний, інтерактивний) із відповідними показниками, схарактеризовано рівні розвитку словника дітей молодшого дошкільного віку (достатній, задовільний, низький); розроблено модель збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання (когнітивно-збагачувальний, комунікативно-спрямований та емоційно-діяльнісний етапи); уточнено поняття «збагачення словника», «словникова робота в закладі дошкільної освіти», «фізичне виховання дітей дошкільного віку»; подальшого розвитку набули теорія і методика розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку. Розроблено й упроваджено діагностувальну та формувальну методики збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання; комплекс індивідуальних мовленнєвих діагностичних завдань для дітей молодшого дошкільного віку, дібраних за кожним показником. У процесі експериментальної роботи, що передбачала поетапне впровадження визначених педагогічних умов, було використано поєднання традиційних форм і методів роботи із фізичного виховання (різні види гімнастики (ранкова, пробудження, імунна, пальчикова, гімнастика для очей, підбадьорююча, коригувальна тощо), традиційні заняття з фізичної культури, інтегровані заняття, рухливі ігри, гігієнічні процедури, загартування дітей тощо) з елементами інноваційних інтерактивних технологій (казкотерапія, казкотерапія в поєднанні із фітбол вправами, пісочна терапія, танцювально-рухова терапія, сміхотерапія, музикотерапія, релаксація під музику, імунна гімнастика тощо. Експериментально доведено ефективність упровадження педагогічних умов, моделі та методики збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання. The dissertation research presents a theoretical generalization and a newone solution of a scientific problem, which is manifested in thedevelopment, scientific substantiation and introduction of pedagogicalconditions, model, content and methods of enriching the vocabulary ofchildren of primary preschool age the process of physical education. Inthe research for the first time pedagogical ones are defined andtheoretically substantiated conditions for enriching the vocabulary ofpreschool children in the process physical education(providing speechsupport of the process physical education of children of youngerpreschool age, introduction interactive speech technologies in theprocess of physical education, the presence of positive incentives toenrich children’s vocabulary in the process physical education, theinteraction of preschool education and the family in enriching thevocabulary of primary school children with means physical education). The essence of the phenomenon “enrichment of the vocabulary ofyounger children preschool age in the process of physical education” aspurposeful influence on the development of children`s vocabulary,increasing their vocabulary stock, learning new meanings of alreadyfamiliar words, translating them from passive vocabulary in the active insolving physical problems education with the use of its inherentorganizational forms, means, methods and techniques of physicaldevelopment. The concept is clarified “Enrichment of vocabulary”, “vocabulary work in preschool education”, “physical education ofpreschool children”. Criteria and indicators for enriching the vocabularyof younger children are determined preschool age in the process ofphysical education: cognitive – with indicators: the presence ofvocabulary that indicates movement activity in the process of physicaleducation; understanding of elementary sports terminology; reproductive - with indicators: use in speech inthe process of physical education and daily life of different parts ofspeech; interactive - with indicators: imagery (associativity) of thedictionary; accuracy and appropriateness of the use of elementary sportsterminology.According to the criteria and indicators are characterized levels ofvocabulary development of young preschool children in the processphysical education: sufficient, satisfactory, low. Developed and testedmodel (cognitive-enriching, communicative-oriented, emotional-activitystages) and experimental method of enriching the vocabulary of youngerchildren preschool age in the process of physical education with aphased introduction of certain pedagogical conditions. In the processexperimental work used a combination of traditional forms and methodsof work on physical education (various types of gymnastics (morning,awakening, immune, finger, eye exercises, invigorating, corrective, etc.),traditional physical education classes, integrated classes, moving games,hygienic procedures, tempering children, etc.) with elements ofinnovative interactive technologies(fairy tale therapy, fairy tale therapyin combination with fit ball exercises, sand therapy, dance-movementtherapy, laughter therapy, music therapy, relaxation to music, immunegymnastics, “Etudes for the soul”, fit ball, moving and sports games, different types of massage, psychological study “After rain”; elements of hatha yoga “Crane”, “Indian yoga”, “Repeat after me”, “Catch the sun`s rays” etc.); using surprise moments and surprise situations integratedphysical education and speech classes with the dominance of speech ormovement activity; complex classes in which physical culture andspeech activity would be equivalent; joint sports holidays andentertainment for participation of foster parents, consultations and roundtables, etc. The effectiveness of the introduction of pedagogicalconditions has been experimentally proved, models and methods ofenriching the vocabulary of children of primary school age in theprocess of physical education.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11246
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сахарова_ареф.pdf824.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.