Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11237
Title: Реалізація принципу наступності у формуванні текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти
Other Titles: Realization of the principle of continuity in forming text formation skills of primary school pupils at the final stage of elementary linguistic education
Реализация принципа преемственности в формировании текстообразующих умений младших школьников на завершающем этапе начального языкового образования
Authors: Компаній, Олена Вікторівна
Kompanii, Olena
Keywords: початкова мовна освіта
молодші школярі
текстотворча діяльність
текстотворчі вміння
принцип наступності
текст
переказ
мовленнєві жанри
завершальний етап початкової мовної освіти
primary school education
primary school pupils
text formation activity
text formation skills
principle of continuity
text
retelling
speech genres
final stage of elementary linguistic education
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Компаній О. В. Реалізація принципу наступності у формуванні текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти. – На правах рукопису. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська мова). – Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». – Одеса, 2021.
Abstract: У дисертації досліджено та обґрунтовано методологічні концепти, лінгвістичні і психологічні засади формування текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти в процесі реалізації принципу наступності. Уточнено поняття «текстова діяльність», «текстотворча діяльність», «текстотворчі вміння», «текст», «переказ», «мовленнєвий жанр». Розкрито сутність феномена «формування текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти». З’ясовано значення принципу наступності у формуванні текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти. Визначено критерії (мовний, комунікативний, рефлексивний), показники та охарактеризовано рівні сформованості текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти за принципом наступності (високий, достатній, задовільний, низький). Виокремлено педагогічні умови реалізації наступності у формуванні текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти. Розроблено й перевірено модель та експериментальну методику реалізації принципу наступності у формуванні текстотворчих умінь молодших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти. Методикою передбачено роботу над докладним, вибірковим, стислим і творчим переказом та творенням розповіді за малюнком з одним сюжетом, тексту порівняльного, художнього і наукового опису, міркування-доказу, міркування-пояснення, міркування розмірковування, мовленнєвих жанрів різних типів мовлення, що існують не тільки в художній літературі (описання пейзажу за репродукцією картини або за власними спостереженнями), але й у реальній мовленнєвій практиці (замітка, лист-привітання, лист-запрошення, електронний лист, SMS-повідомлення, записка з поясненням певного факту, есе, суперечка). Сконцентровано увагу на поглибленому вивченні мовних і мовленнєвих явищ (слово, словосполучення, речення, текст, розповідь, опис та міркування як тип мовлення). Визначено та обґрунтовано етапи формування текстотворчих умінь (мовноспрямований, продуктивно-діяльнісний, оцінно-рефлексивний). Уточнено зміст аспектних уроків та уроків розвитку комунікативних умінь. Упроваджено у навчальний процес нові технології, зокрема інтеграцію, кубик Блума, фішбоун, кольорові цеглинки (Lego). В диссертации впервые научно обоснованы методологические и теоретические основы обучения текстообразования школьников, обучающихся на завершающем этапе начального языкового образования. Уточнены ключевые понятия темы диссертационной работы: текстовая деятельность, текстообразующая деятельность, текстообразующие умения, текст, пересказ, речевой жанр и т. д. Раскрыта сущность феномена «формирование текстообразующих умений на завершающем этапе начального языкового образования». Methodological concepts, linguistic and psychological foundations of forming text formation skills of primary school pupils at the final stage of elementary linguistic education on the principle of continuity, are studied analysed and substantiated in the thesis. The concepts of «text activity», «text formation activity», «text formation skills», «text», «retelling» are clarified. The phenomenon of «forming text formation skills of primary school pupils at the final stage of elementary linguistic education» is analyzed. The meaning of the principle of continuity in forming text formation skills of primary school pupils at the final stage of elementary linguistic education is clarified. The criteria (linguistic, comunicative, reflexive), indications and levels of forming text formation skills of primary school pupils are assigned (high, sufficient, satisfactory, low). Pedagogicalconditions of realization of the continuity in forming text formation skills of primary school pupils at the final stage of elementary linguistic education are substantiated. The model and experimental methodology of forming text formation skills of primary school pupils at the final stage of elementary linguistic education are created and checked. The methodics involves working on a detailed, selective, concise and creative translation, and creating a story on a pattern with a single plot, a text of comparative, artistic and scientific description, reasoning-proof, reasoning explanation, reasoning-thinking, speech genres of different types of speech, that exist not only in the literature (description of the landscape by the reproduction of the picture or on their own observations), but also in real communicative practice (note, greeting letter, invitation letter, e-mail, SMS-message, note with the explanation of a certain fact, essay, dispute). The attention is focused on deep study of speech and speech phenomena (word, phrase, sentence, text, story, description and reasoning as a type of speech). Stages of the formation of text-making skills (language oriented, productive and operational, evaluative and reflexive) are determined and substantiated. The content of the aspect lessons and lessons of development of communicative skills is specified. They are implemented into the educational process with integration elements and according to the technology of Bloom's cube.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11237
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Компаній_ареф.pdf985.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.