Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11223
Title: Модельні характеристики часової структури ходьби дітей 6-8 років
Other Titles: Model characteristics of temporal structure of walking, typical for 6–8 year-old children
Authors: Холодов, Сергій Анатолійович
Kholodov, Sergii Anatoliyovych
Keywords: діти 6-8 років
модельні характеристики
часова структура ходьби
біомеханічні аспекти
6–8 year-old children
model characteristics
temporal structure of walking
biomechanical aspects
Issue Date: 2017
Publisher: Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz Matej Bel University in Banska Bystrica University in Debrecen National University Physical Education and Sport in Kijev National Physical Culture University in Lviv Radom University in Radom
Citation: Хододов С. А. Модельні характеристики часової структури ходьби дітей 6-8 років / С. А. Холодов // Journal of Education, Health and Sport. - 2017. -- №7(3). - Р. 930-938.
Abstract: Аналіз соціокультурних та освітніх трендів вказує на той факт, що різні аспекти моторики підростаючого покоління є об'єктом пильної уваги фахівців і предметом міждисциплінарних досліджень. На думку багатьох фахівців вивчення біомеханіки пересування людини дає великий матеріал для розуміння фізіологічних і нервових процесів, що визначають функціонування системи управління локомоціями. Завдання дослідження - розробити модельні характеристики фаз ходьби практично здорових дітей 6–8 років. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури та документальних матеріалів, відеометрія, пакет прикладної програми “БіоВідео”, методи математичної статистики. Результати дослідження. Моделювання фаз ходьби практично здорових дітей 6–8 років базувалося на принципах: інформаційної достатності, здійсненності, множинності моделей, агрегатування. За часовими показниками фаз ходьби практично здорових дітей 6–8 років розроблені модельні характеристики. Оскільки вибірки показників тривалості кожної з фаз ходьби відповідали закону нормального розподілу, у якості модельних характеристик обрано нижню і верхню границі довірчого інтервалу для середнього арифметичного генеральної сукупності за значенням середнього арифметичного вибіркової сукупності з довірчою ймовірністю 95 %. В результаті проведеного дослідження була вивчена структура циклу ходьби практично здорових дітей 6–8 років, значимість яких підтверджена об'єктивними модельними часовими показниками. Необхідність використання моделей і моделювання, перш за все математичних, визначається можливістю з їхньою допомогою вирішення складних завдань дослідження, прогнозування і оптимізації технологічних процесів в процесі фізичного виховання різних верств населення. Analysis of social and cultural as well as educational trends points to the fact that various aspects of the younger generation’s motility are the object of experts’ particular attention and the subject of interdisciplinary research. According to many experts, the study of the human movement biomechanics provides extensive material for understanding physiological and nervous processes that determine functioning of the locomotion management system. The task of the research is to develop model characteristics of walking phases of almost healthy children, aged 6–8 years. Research methods include analysis of scientific and methodical resources as well as documentary materials, video-metrics, BioVideo application package, methods of mathematical statistics. Research results. Modelling of walking phases of almost healthy 6-8 year-old children was based on the principles of information sufficiency, feasibility, multiplicity of models and aggregation. Model characteristics have been developed according to time indicators of the walking phases, characteristic for almost healthy children, aged 6–8 years. Since the samples of duration for each walking phase have corresponded to the law of normal distribution, the lower and upper limits of the confidence interval for the arithmetic general mean by the value of the arithmetic average mean of the sample with a confidence probability of 95% were chosen as model characteristics. Conclusion. As a result of the conducted research, the structure of the walking cycle of almost healthy children, aged 6–8 years was studied, the significance of which was confirmed by objective model time indicators. The need to use models and modelling, especially mathematical, is determined by the possibility to solve complex research problems with their help, to forecast and optimize technological processes during physical education of various population groups.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11223
Appears in Collections:Кафедра біології і охорони здоров’я

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kholodov Sergii Anatoliyovych 2017.pdf652.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.