Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11070
Title: Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти
Other Titles: Training future musical art teachers for professional activitiy in the conditions of inclusive education
Authors: Поліхроніді, Аглая Григорівна
Polihronidi, Aglaiia
Keywords: професійна діяльність
майбутні вчителі музичного мистецтва
інклюзивна освіта
готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти
педагогічні умови
модель
professional activity
model
future teachers of musical art
inclusive education
readiness of future teachers of music art to professional activity in the conditions of inclusive education
pedagogical conditions
Issue Date: 2021
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Поліхроніді А. Г. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. – На правах рукопису. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Одеса, 2021.
Abstract: У дисертації представлено теоретичне узагальнення й нове вирішення наукової проблеми формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. У роботі вперше визначено й науково обґрунтовано сутність феномену «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти»; визначено його структуру (мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, рефлексивний компоненти), критерії (особистісно-настановний, орієнтаційно-інформаційний, операційно- процесуальний, оцінно-корегувальний) із відповідними показниками; схарактеризовано рівні готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти (високий, достатній, задовільний, низький). Науково обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти (актуалізація розвивального середовища закладу вищої освіти, спрямованого на стимулювання творчості майбутніх учителів музичного мистецтва в освітньо-професійній (за характером) і музичній (за змістом) діяльності; використання інтерактивних методів навчання в процесі партнерської взаємодії майбутніх учителів музичного мистецтва як учасників освітнього процесу; наповнення компонентів освітньо-професійної програми підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва інклюзивним змістом освіти). Розроблено модель формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Уточнено сутність конструктів «інтегрована освіта», «інклюзивна освіта», «діти з особливими освітніми потребами», «професійна діяльність учителів музичного мистецтва в умовах інклюзивної освіти». Розроблено діагностувальну та експериментальну методики формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти, елективний курс «Основи професійної діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва в умовах інклюзивної освіти»; різнорівневі творчі завдання і кейси. Thesis for a Candidate’s degree of Pedagogical Sciences in specialty 13.00.04 – Theory and Methodology of Professional Education. – State Institution «South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky», Odesa, 2021. The dissertation presents a theoretical generalization and a new solution to the scientific problem of training future teachers of musical art for professional activity in the conditions of inclusive education. For the first time the essence of the phenomenon "readiness of future music teachers for professional activity in the conditions of inclusive education" is defined and scientifically proved as a complex, integrative personal- professional formation, which provides a system of views and beliefs, professional knowledge, skills and abilities to solve professional problems in musical art, which are formed on the basis of awareness of motives and needs in such activities, tailored to the peculiarities of the development of an inclusive environment of general secondary education; its structure (motivational, cognitive, activity, reflexive components), criteria (personal-instructional, orientation-informational, operational-procedural, evaluation- corrective) with the corresponding indicators are defined; the levels of readiness of future music teachers for professional activity in the conditions of inclusive education (high, sufficient, satisfactory, low) are characterized. The pedagogical conditions of formation the readiness of future music teachers for professional activity in the conditions of inclusive education are scientifically grounded (actualization of developing environment of higher education institution aimed at stimulation of creativity of future teachers of musical art in educational-professional (by nature) and musical (by content) activity, use of interactive teaching methods in the process of partner interaction of future teachers of musical art as a y The essence of the constructs "integrated education", "inclusive education", "children with special educational needs", "professional activity of teachers of musical art in conditions of inclusive education" was clarified. A model of formation of readiness of future music teachers for professional activity in the conditions of inclusive education, forms and methods training organization at each stage (value-conditioned, practical-chronological, analytical-creative stages) was developed. Developed and implemented diagnostic and experimental methods of forming the readiness of future music teachers for professional activities in an inclusive education, an elective course "Fundamentals of professional activities of future music teachers in an inclusive education"; multilevel creative tasks and cases. It is established that the implementation of the model and experimental methods of forming the readiness of future music teachers for professional activity in inclusive education with comprehensive implementation of certain pedagogical conditions allowed to achieve significant positive changes in the levels of this phenomenon of the experimental group of students compared to control group.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11070
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Polykhronydy (a).pdf703.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.