Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1107
Title: Психосоматичні прояви психологічних порушень у дітей, що пережили психотравмуючу ситуацію
Other Titles: Психосоматические проявления псмхологических нарушений у детей, переживших психотравмирующие ситуации
Psychosomatic manifestations of psychological disorders in children who have experienced psycho-traumatic situations
Authors: Грицюк, І. М.
Keywords: дитяча психосоматика
психосоматичний симптом
соматичний статус
соматичний статус несприятливі психічні впливи
емоції
дитячі розлади
картина органічного страждання
детская психосоматика
психосоматический симптом
соматический статус
картина органического страдания
неблагоприятные психические воздействия
эмоции
детские расстройства
childhood psychosomatics
psychosomatic symptom
physical status
picture of organic anxiety
adverse psychological effects
childhood disorders
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Грицюк, І. М. Психосоматичні прояви психологічних порушень у дітей, що пережили психотравмуючу ситуацію / І. М. Грицюк // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 2-3. – С. 121-124.
Abstract: У статті розкриваються особливості дитячої психосоматики, зокрема проблеми діагностування та значимість підбору ефективних корекційних заходів, надання медичної, психологічної та соціальної допомоги. Розглядається класифікація соматичних захворювань, що прийнята у світовій медичній та психотерапевтичній практиці. Розглянуто механізми виникнення психосоматичних розладів дітей. Відзначено важливість застосування системного інтегративного підходу до вирішення основних завдань, що стоять перед фахівцями у роботі з дітьми.С углублением знаний в области психофизиологии, психологии здоровья и психической деятельности ученые пытаются исследовать физиологические и психические феномены, установить особенности взаимосвязи между ними. Актуальным и на сегодняшний день определяется системный подход к решению проблем природы психики и ее телесных проявлений. В данной статье были рассмотрены особенности детской психосоматики. Исследователями признается сложность систематизирования и разработки классификации детских психосоматических нарушений. И все же существуют определенные общепринятые классификации, которые признаются мировым сообществом. Под психосоматическими расстройствами большинство ученых понимают группу болезненных состояний, которые возникли на основе взаимодействия психических и соматических факторов; это целостный подход к пониманию здоровья и болезней человека. Проанализированы возможные причины возникновения психосоматических проявлений у детей и подростков. Эмоциональная сфера детей очень уязвима, поэтому они реагируют на все изменения, происходящие в их окружении, на собственные стрессовые события.В связи с неумением вербализировать, систематизировать свои переживания дети начинают их соматизировать. Была также определена ведущая роль окружающей среды для формирования здоровой личности, выделены проективные техники, позволяющие предположить наличие психосоматического заболевания.With the deepening of knowledge in the field of Psychophysiology, health psychology and mental activity, scientists are trying to explore the physiological and psychological phenomena and determine the features of the relations between them. This issue has been the subject of many researchers for a long time, so the interest in it is traced back to antiquity. Such researchers as Democritus, Aristotle, Plato were interested in human nature. Nowadays under the conditions of the development of science and technology the interest in psychosomatics is increasing. A system approach to solving the problems of mentality and its physical demonstration is relevant today. The article is aimed at revealing the specificity of childhood Psychosomatics. The researchers acknowledge that it is difficult to systematize and develop a classification of childhood psychosomatic disorders. Yet there are some common classifications recognized by the world community. Most leading scientists understand psychosomatic disorders as a group of diseased states that emerged from the interaction of mental and physical factors; this is a cohesive approach to understanding human health and diseases. Possible causes of occurrence of psychosomatic signs in children and teenagers have been reviewed in the article. Children’s mood is very vulnerable, so they respond to all changes occurring in their environment, and respond to their own stressful events. Due to the inability to verbalize and systematize their experiences, children begin to somatize those events. It has been discovered that in the process of the formation of a healthy personality the leading role is played by the environment. Besides, some protective techniques allowing to diagnose some psychosomatic diseases in children have been also described.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1107
ISSN: 2311-8486
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Грицюк І. М..pdf222.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.