Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1107
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГрицюк, І. М.-
dc.date.accessioned2018-12-18T09:10:58Z-
dc.date.available2018-12-18T09:10:58Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationГрицюк, І. М. Психосоматичні прояви психологічних порушень у дітей, що пережили психотравмуючу ситуацію / І. М. Грицюк // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 2-3. – С. 121-124.uk
dc.identifier.issn2311-8486-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1107-
dc.description.abstractУ статті розкриваються особливості дитячої психосоматики, зокрема проблеми діагностування та значимість підбору ефективних корекційних заходів, надання медичної, психологічної та соціальної допомоги. Розглядається класифікація соматичних захворювань, що прийнята у світовій медичній та психотерапевтичній практиці. Розглянуто механізми виникнення психосоматичних розладів дітей. Відзначено важливість застосування системного інтегративного підходу до вирішення основних завдань, що стоять перед фахівцями у роботі з дітьми.С углублением знаний в области психофизиологии, психологии здоровья и психической деятельности ученые пытаются исследовать физиологические и психические феномены, установить особенности взаимосвязи между ними. Актуальным и на сегодняшний день определяется системный подход к решению проблем природы психики и ее телесных проявлений. В данной статье были рассмотрены особенности детской психосоматики. Исследователями признается сложность систематизирования и разработки классификации детских психосоматических нарушений. И все же существуют определенные общепринятые классификации, которые признаются мировым сообществом. Под психосоматическими расстройствами большинство ученых понимают группу болезненных состояний, которые возникли на основе взаимодействия психических и соматических факторов; это целостный подход к пониманию здоровья и болезней человека. Проанализированы возможные причины возникновения психосоматических проявлений у детей и подростков. Эмоциональная сфера детей очень уязвима, поэтому они реагируют на все изменения, происходящие в их окружении, на собственные стрессовые события.В связи с неумением вербализировать, систематизировать свои переживания дети начинают их соматизировать. Была также определена ведущая роль окружающей среды для формирования здоровой личности, выделены проективные техники, позволяющие предположить наличие психосоматического заболевания.With the deepening of knowledge in the field of Psychophysiology, health psychology and mental activity, scientists are trying to explore the physiological and psychological phenomena and determine the features of the relations between them. This issue has been the subject of many researchers for a long time, so the interest in it is traced back to antiquity. Such researchers as Democritus, Aristotle, Plato were interested in human nature. Nowadays under the conditions of the development of science and technology the interest in psychosomatics is increasing. A system approach to solving the problems of mentality and its physical demonstration is relevant today. The article is aimed at revealing the specificity of childhood Psychosomatics. The researchers acknowledge that it is difficult to systematize and develop a classification of childhood psychosomatic disorders. Yet there are some common classifications recognized by the world community. Most leading scientists understand psychosomatic disorders as a group of diseased states that emerged from the interaction of mental and physical factors; this is a cohesive approach to understanding human health and diseases. Possible causes of occurrence of psychosomatic signs in children and teenagers have been reviewed in the article. Children’s mood is very vulnerable, so they respond to all changes occurring in their environment, and respond to their own stressful events. Due to the inability to verbalize and systematize their experiences, children begin to somatize those events. It has been discovered that in the process of the formation of a healthy personality the leading role is played by the environment. Besides, some protective techniques allowing to diagnose some psychosomatic diseases in children have been also described.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectдитяча психосоматикаuk
dc.subjectпсихосоматичний симптомuk
dc.subjectсоматичний статусuk
dc.subjectсоматичний статус несприятливі психічні впливиuk
dc.subjectемоціїuk
dc.subjectдитячі розладиuk
dc.subjectкартина органічного стражданняuk
dc.subjectдетская психосоматикаuk
dc.subjectпсихосоматический симптомuk
dc.subjectсоматический статусuk
dc.subjectкартина органического страданияuk
dc.subjectнеблагоприятные психические воздействияuk
dc.subjectэмоцииuk
dc.subjectдетские расстройстваuk
dc.subjectchildhood psychosomaticsuk
dc.subjectpsychosomatic symptomuk
dc.subjectphysical statusuk
dc.subjectpicture of organic anxietyuk
dc.subjectadverse psychological effectsuk
dc.subjectchildhood disordersuk
dc.titleПсихосоматичні прояви психологічних порушень у дітей, що пережили психотравмуючу ситуаціюuk
dc.title.alternativeПсихосоматические проявления псмхологических нарушений у детей, переживших психотравмирующие ситуацииuk
dc.title.alternativePsychosomatic manifestations of psychological disorders in children who have experienced psycho-traumatic situationsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Грицюк І. М..pdf222.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.