Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8347
Title: Феномен обдарованості в контексті психолого-педагогічних досліджень
Other Titles: Phenomenon of Giftedness in Psychological and Pedagogical Studies
Authors: Протас, О. Л.
Keywords: обдарованість
обдарована дитина
геніальність
талановитість
здібності
задатки
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Протас О. Л. Феномен обдарованості в контексті психолого-педагогічних досліджень / О. Л. Протас // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 1 (130). – С. 57-65.
Abstract: На шляху України до євроінтеграції виникла необхідність модернізації освітньої сфери, яка сприяла б розвитку в дітей здібностей, креативності, формуванню науково-дослідницьких навичок, самоосвіти, самореалізації та самовдосконалення. Нова українська школа має створювати умови для всебічного розвитку особистості як найвищої цінності суспільства на основі виявлення і розвитку її задатків, обдарованості і талантів. Метою статті є узагальнення результатів наукових розвідок з проблеми обдарованості, аналіз її чинників та сутнісних характеристик. Матеріал дослідження був зібраний методами теоретичного аналізу та систематизації наукових джерел з метою формулювання базових понять дослідження та визначення сутнісних характеристик обдарованості, які дадуть змогу ефективно здійснювати діяльність з обдарованими дітьми. Здійснено аналіз дефініцій: обдарованість, талановитість, геніальність, здібності, задатки та обдарована дитина у сучасній науковій літературі. Наведено підходи до трактування поняття «обдарованість» та представлено авторське визначення цього феномену. Розглянуто концепції обдарованості, запропоновані вітчизняними та зарубіжними дослідниками. На основі здійсненого аналізу дефініції «обдарованість», виокремлено основні ознаки, що характеризують її сутність. Узагальнення результатів наукового дослідження дав змогу визначити компоненти для здійснення діагностики обдарованості, що має включати: інтелектуально-когнітивний; мотиваційно- особистісний та креативний компоненти. На основі аналізу та узагальнення опрацьованого матеріалу розкрито види обдарованості, категорії обдарованих дітей, їхні особливості. Розкриття сутності поняття «обдарованість», її чинників, урахування структури, складників компонентів, видів та типів обдарувань, основних характеристик обдарованих дітей дає змогу покращити ефективність діяльності фахівців, які працюють з обдарованими дітьми для подальшого розвитку їхніх здібностей і талантів. As Ukraine aspired for European integration, it faced a demand to update its educational sphere to facilitate the development of children’s skills, creativity, scientific and research knowledge, to provide for their self-education, self-actualisation and self-perfection. A new Ukrainian school shall establish conditions for comprehensive personal development as the highest value of the society based on revealing and developing person's skills, gifts and talents. The purpose of the article is to summarise the results of scientific surveys on the issue of giftedness, to analyse its aspects and essence. The material was compiled by means of the method of theoretical analysis and systematisation of the scientific sources, which enabled us to form basic research terms and define the essence of giftedness in order to effectively conduct activities with gifted children. We have analysed the definitions of the phenomena “giftedness”, “talent”, “genius”, “abilities”, “potential” and “a gifted child” in the modern scientific literature. We have provided approaches to interpret the notion “giftedness” and define the phenomenon under focus. The concepts of giftedness examined by Ukrainian and foreign researchers have been considered. Based on the analysis of the definitions of the notion “giftedness”, we have distinguished its essential features. The summarising of the scientific research allowed us to detect the components of giftedness for its further diagnostics. They shall include intellectual and cognitive, motivation-related and person-centred as well as creative aspects. Having analysed and summarised the compiled material, we revealed the types of giftedness, categories of gifted children and their peculiarities. Revealing the essence of the phenomenon “giftedness”, its factors, structure, components, kinds and types alongside the main features of gifted children will allow improving the efficiency of specialists’ work with gifted children and developing the skills and talents of the latter in future.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8347
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Protas Ok..pdf294.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.