Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6886
Title: Психологічнi особливостi сприйняття картини світу в підлітковому віці
Other Titles: Психологические особенности восприятия картины мира в подрастковом возрасте
Psychological peculiarities of worldview perception in adolescence
Authors: Січка, Вікторія Іванівна
Сичка, Виктория Ивановна
Sichka, Victoria Ivanivna
Keywords: perception
worldview
world image
adolescence
development
consciousness
visualization
values
сприйняття
картина світу
образ світу
підлітковий вік
розвиток
самосвідомість
візуалізація
цінності
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Січка В. І. Психологічнi особливостi сприйняття картини світу в підлітковому віці / В. І. Січка // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 12. – С. 195-201.
Abstract: The article presents the review of the results obtained after carrying out the study of psychological peculiarities of visualization of modern worldview in adolescence, namely the understanding of purpose of life, the most important things, positive and negative things in life, considering the events and values of the modern world. When carrying out the research results review, the author has distinguished 15 categories of visualization of the image “Life Symbol”. The predominant categories, according to the results analysis, are the following ones: “Motherland”, “health”, ”love”, “heart”, and “sport”. It has also been revealed that peculiarities of a visual symbol give an opportunity to give a holistic opinion about the world through a certain image and compare with the vision of one‟s own life and of oneself as an owner of a process. Age and gender peculiarities of the formation of worldview in adolescence are also presented and described in the article. As a conclusion it is necessary to notice that the study of adolescents‟ worldview is especially interesting and relevant due to the fact that this period is characterized by the eliminating of old things from the past, when an adolescent obtains a lot of useful things and information. У статті надається аналіз результатів дослідження психологічних особливостей візуалізації сучасної картини світу у підлітковому віці, а саме: розуміння сенсу життя, найбільш важливого, позитивного та негативного в житті, осмислення подій та цінностей сучасного світу. При аналізі результатів дослідження, було виділено 15 категорій візуалізації образу «Символ життя». Домінуючими виявились такі категорії: «Родина», «Здоров'я», «Кохання», «Серце», «Спорт». Виявлено, що особливості візуального символу дозволили через окремий образ дати цілісне уявлення про світ і співвіднести з уявленням про своє життя і про себе як про суб’єкта діяльності. Показані вікові та гендерні особливості формування образу світу у підлітковому віці.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6886
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sichka.pdf281.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.