Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6454
Title: Эффективность вариативного компонента физического воспитания школьников с включением в него упражнений из национальных видов спорта
Other Titles: Ефективність варіативного компоненту фізичного виховання школярів із внесенням до нього вправ національних видів спорту
Effectiveness of variative component of pupils’ physical education with the inclusion of national sports exercises
Authors: Колокольцев, М. М.
Keywords: rural schoolchildren
indices of physical development
Buryat sports
variative component
сельские школьники
индексы физического развития
бурятские виды спорта
вариативный компонент
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Колокольцев М. М. Эффективность вариативного компонента физического воспитания школьников с включением в него упражнений из национальных видов спорта / М. М. Колокольцев // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 8. – С. 92-97.
Abstract: The article presents the results of the pedagogical experiment conducted in the senior classes of school №1 in Ust-Ordynskiy settlement, Irkutsk region. The study involved students of 14-15 years old, including 28 boys and 19 girls. Somatometric and physiometric measurements were taken and the estimation of the physical development of rural students was presented. During the experiment, it was found that the length and weight parameters of the pupils' body of control and experimental group are substantially identical. However, a significant increase in functional parameters, life and strength parameters in the experimental group of boys and girls was found. The proposed variative program of the third lesson, which includes elements of physical exercises of the Buryat national sports and games was more effective than the conventional curriculum for physical education of schoolchildren. В статье приведены результаты педагогического эксперимента, проведенного в старших классах МОУ СОШ №1 в п. Усть-Ордынский Иркутской области. Под наблюдением находились учащиеся 14-15-ти лет, из них 28 мальчиков и 19 девочек. Были проведены соматометрические и физиометрические измерения, а также представлена оценка физического развития сельских школьников. Показано, что включение в учебную программу по физической культуре вариативного компонента оказало существенные позитивные изменения ряда функциональных показателей, а также индексов физического развития у учащихся экспериментальной группы.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6454
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kolokoltsev.pdf534.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.