Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6078
Title: Навчання майбутніх дизайнерів використання українських символів в оформленні інтер’єру
Other Titles: Teaching future designers how to use ukrainian symbols in interior design
Authors: Швець, Олена Анатоліївна
Shvets, Olena
Keywords: дизайн інтер’єрів
етностиль
українські символи
дизайнер
этнодизайн
designer
interiors design
ethnic design
ethnic style
Ukrainian symbols
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Швець О. А. Навчання майбутніх дизайнерів використання українських символів в оформленні інтер’єру / О. А. Швець // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.213-217.
Abstract: У статті визначено можливості використання українських символів у дизайні інтер’єру. Обґрунтовано, що одним із вихідних принципів реалізації культуротворчої функції дизайн-освіти є її національна спрямованість, що полягає в органічному поєднанні модних тенденцій з національною історією й традиціями. Звернено увагу на те, що використання модних символів у дизайні інтер’єрів потребує обізнаності з народними традиціями та віруваннями. Запропоновано форми навчання майбутніх дизайнерів оформленню житла в українському етностилі. The article deals with the most appropriate and effective ways of introducing modern trends in design to students majoring in “Design”. The peculiarities of professional education in the field of design have been considered. The pos-sibility and necessity of learning and implementing heuristic guidelines while studying disciplines by future designers are reviewed. The use of Ukrainian symbols in interior design is considered and described. It is proved that one of the basic principles of realizing cultural functions of design education is its national orientation, which is an organic combi-nation of fashion trends with national history and traditions. Special attention is paid to the fact that the use of trendy symbols in interior design requires certain knowledge about folk traditions and beliefs. A designer affects people with created things, environment, symbols. A lot of things depends on him, for example, whether a client feels comfortable in the designed interior. One of the most important stages in designing interior is defining the style of a future interior decoration. Traditionally future designers are taught to create an image and then to start constructions and repair works. This requires knowledge of peculiarities of different types and styles in interior design – from classical to modern ones. A designer should know historical and philosophical bases of styles origin and the essence of iconic and symbolic sys-tem used in every style. This competence will accentuate the development of students’ creativity. It is proved that the main factor of professional development of a future designer as a creative personality is his/her motivation to self-development and self-education, which can be realized, for example, by participating in competitions and exhibitions. The most expedient and effective techniques of teaching future designers, as well as methods of using creative treat-ments of project tasks are reviewed. The author’s approaches of person-centered teaching technologies, methodical rec-ommendations to their implementation at higher educational institutions are presented. Some aspects of preparing de-signers for innovative professional activities are analysed. Forms of teaching future designers how to make a design in Ukrainian ethnic style are suggested.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6078
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shvets.pdf242.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.