Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5272
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОпанасюк, Ірина Василівна-
dc.contributor.authorOpanasiuk, Iryna-
dc.date.accessioned2019-12-04T14:48:10Z-
dc.date.available2019-12-04T14:48:10Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationОпанасюк І. В. Емоційна спрямованість як складова EQ старшокласників / І. В. Опанасюк // Наука і освіта. - №1. - 2015. - С. 125-130uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5272-
dc.description.abstractУ статті здійснено спробу розкрити психологічну сутність емоційної спрямованості як складової емоцій-ного інтелекту в старшому шкільному віці. Наголошується, що емоційна спрямованість є основою для пода-льшого розв’язання сукупності питань, зокрема: емоційна готовність в прийнятті самостійних рішень, вміння підпорядковувати свій внутрішній стан реаліям дійсності, гнучкість реагування на життєві обставини, за-своєння способів саморегуляції емоційних станів. Проведено психодіагностику розвитку емоційної спрямовано-сті в старшокласників та проаналізовано кореляційні взаємозв’язки між складовими емоційної спрямованості: альтруїстичною, комунікативною, глоричною, практичною, пугнічною, романтичною, гностичною, естетич-ною, гедоністичною, акізитивною.й. The article reveals the psychological essence of emotional orientation as a part of emotional intelligence in the senior school age, which is one of the necessary conditions of pupils’ personality formation. It is noted that emotional orientation is the basis for the further solving of the set of issues, in particular: emotional readiness to make independent decisions, ability to subordinate its internal state to the realities of life, the flexibility to address the circumstances of life, learn the ways of emo-tional states self-regulation. Examining the phenomenon of emotional orientation, we assume that it allows a personality of a senior pupil to regulate his/her own emotional sphere in order to reduce internal conflicts, functionally adequate behavior and facilitates entering it in socio-cultural space. The psychodiagnostics of the development of emotional orientation for senior pupils has been conducted and correlation relationships between components of emotional orientation have been analyzed, in particular: altruistic, communicative, glory, practical, “pugna” (need for competition and struggle), romantic, gnostic, aesthet-ic, hedonistic, acquired emotions. The revealed interconnection of indicators of emotional orientation gives an opportunity to state that emotional orientation as a part of EQ is a personal psychological quality, which regulates the behavior of a perso-nality and provides psychical stability in different life situations. Influencing the above mentioned components of emotional orientation, one develops emotional orientation itself. The further prospects of the research are connected with the develop-ment of correctional and developmental program as well as in the working out of practical recommendations of the develop-ment of EQ in senior school pupils.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectемоційний інтелектuk
dc.subjectемоційна спрямованістьuk
dc.subjectскладові емоційної спрямованостіuk
dc.subjectстарший шкільний вікuk
dc.subjectемоційні станиuk
dc.subjectемоційні переживанняuk
dc.subjectemotional intelligenceuk
dc.subjectemotional orientationuk
dc.subjectcomponents of emotional orientationuk
dc.subjectsenior school ageuk
dc.subjectemotional statesuk
dc.subjectemotional distressuk
dc.titleЕмоційна спрямованість як складова EQ старшокласниківuk
dc.title.alternativeEmotional orientation as a component of senior schoolpupils EQuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Opanasiuk.pdf275.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.