Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5247
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКаменська, Наталія Леонідівна-
dc.contributor.authorKamenska, Nataliia-
dc.date.accessioned2019-12-03T14:46:36Z-
dc.date.available2019-12-03T14:46:36Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationКаменська Н. Л. Соціальний та «вільний» інтелект як детермінанти здатності до навчання / Н. Л. Каменський // Наука і освіта. - 2015. - №1. - С. - 82-86uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5247-
dc.description.abstractПредставлене дослідження розкриває питання розвитку інтелекту в юнацькому віці і його взаємозв'язок зі здатністю до навчання, академічною успішністю та професійною спрямованістю. На основі теорії Кеттелла, який виокремлює два фактора інтелекту та теорії соціального інтелекту Гілфорда визначено взаємозв'язок рівня соціального інтелекту та рівня вільного культурного інтелекту зі здатністю до навчання, академічною успішністю та професійною спрямованістю. Результати дослідження підтвердили наявність взаємозв’язку загального і соціального інтелекту у юнацькому віці: чим вище загальний інтелект, тим вище інтелект соціа-льний, тим вище здатність до навчання та академічна успішність учнів. Зв’язку між професійною спрямовані-стю та рівнем загального інтелекту, а також здатністю до навчання не виявлено. This research highlights the issues of intelligence development in adolescence and its connection with learning ability, academic performance and professional orientation. The relationships between the level of social intelligence, free cultural intelligence and learning ability, academic performance and professional orientation were defined on the basis of R. Cattell’s theory and J. Guildford’s theory of social intelligence. According to R. Cattell, intelligence general factor has a psychological meaning, if one relies on the two-factor model: a ―common fluid factor‖ (or ―free‖ intelligence) and ―common crystalline factor‖ (or ―linked‖ intelligence). J. Guildford considered social intelligence as a system of mental abilities which are independent on the general factor of intelligence, and related primarily to learning behavioral information, which can be described in the space of three variables: content, operation, results. J. Guildford marked one operation, cognition, and focused his research on learning one’s behaviour. According to the J. Guildford’s social intelligence test results, 60% of the examined students showed below the average level of social intelligence, 40% – the average level; the high level of social intelligence was not revealed. The study of ―free‖ intelligence showed that 62% of the students had below normal level of intelligence, 35.5% of them showed intelligence within normal range. Only one examinee had above normal level of intelligence. As for learning ability, the low one was revealed among 26.7% of the students, the average one – among 15.6%, and high learning ability was shown by 57.8% of the students. The results confirmed the existence of the connection between general and social intelligence in adolescence: the higher general intelligence, the higher social intelligence, students’ learning ability and academic performance are. The connection between professional orientation and the level of general intelligence, as well as the learning ability, was not revealed.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectвільний інтелектuk
dc.subjectсоціальний інтелектuk
dc.subjectздатність до навчанняuk
dc.subjectfree intelligenceuk
dc.subjectsocial intelligenceuk
dc.subjectlearning abilityuk
dc.titleСоціальний та «вільний» інтелект як детермінанти здатності до навчанняuk
dc.title.alternativeSocial and "free" intelligence as determinants ofI learning abilityuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kamenska.pdf228.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.