Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24062
Title: Євроінтеграційний вимір впровадження дуальної освіти в педагогічній галузі України
Other Titles: The European integration dimension of implementing dual education in the teaching profession in Ukraine
Authors: Листопад, Олексій Анатолійович
Lystopad, Oleksii Anatoliyovych
Мардарова, Ірина Костянтинівна
Mardarova, Iryna Kostyantynivna
Гуданич, Наталія Миколаївна
Hudanych, Nataliia
Keywords: дуальна освіта
педагогічна освіта
євроінтеграція
професійна підготовка
Європейський простір вищої освіти
компетентнісний підхід
партнерство закладів освіти та роботодавців
освітні траєкторії
практична підготовка
наставництво
dual education
teacher education
European integration
vocational training
European Higher Education Area
competence-based approach
partnership between educational institutions and employers
educational trajectories
practical training
mentoring
Issue Date: 2025
Publisher: Науково-методичний центр ВФПО
Citation: Листопад О., Мардарова І., Гуданич Н. Євроінтеграційний вимір впровадження дуальної освіти в педагогічній галузі України. Дуальна освіта в контексті євроінтеграції: економічні, правові й соціальні аспекти: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції, 27 листопада 2025 р., Науково-методичний центр ВФПО. Київ, 2025. С. 22–25.
Abstract: Розкрито особливості впровадження дуальної освіти в педагогічній галузі України крізь призму євроінтеграційних процесів. Проаналізовано нормативно-правові засади модернізації професійної підготовки педагогічних кадрів відповідно до стандартів Європейського простору вищої освіти, вимог ринку праці та сучасних тенденцій забезпечення якості освіти. Визначено ключові європейські практики дуальної підготовки, що можуть бути адаптовані до вітчизняної системи педагогічної освіти (партнерство закладів освіти та роботодавців, індивідуальні освітні траєкторії, зростання ролі практичної підготовки, розвиток наставництва). Обґрунтовано потенційні переваги євроінтеграційного підходу для формування професійної компетентності майбутніх педагогів, зокрема підвищення практикоорієнтованості навчання, створення інноваційного освітнього середовища та посилення взаємодії між академічним сектором і роботодавцями. Зроблено висновок, що дуальна освіта у контексті євроінтеграції є дієвим інструментом підвищення якості педагогічної освіти та важливим чинником розвитку конкурентоспроможного освітнього простору України. The article reveals the peculiarities of implementing dual education in the pedagogical field in Ukraine through the prism of European integration processes. It analyzes the regulatory and legal basis for modernizing the professional training of teaching staff in accordance with the standards of the European Higher Education Area, labor market requirements, and current trends in ensuring the quality of education. Key European practices of dual training that can be adapted to the domestic system of pedagogical education (partnerships between educational institutions and employers, individual educational trajectories, the growing role of practical training, and the development of mentoring) are identified. The potential advantages of the European integration approach for the formation of professional competence of future teachers have been substantiated, in particular, increasing the practical orientation of training, creating an innovative educational environment, and strengthening interaction between the academic sector and employers. It is concluded that dual education in the context of European integration is an effective tool for improving the quality of teacher education and an important factor in the development of a competitive educational space in Ukraine.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24062
Appears in Collections:Кафедра дошкільної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zbirnyk_2025 1.pdf855.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.