Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23349
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGorozhankina, Oksana Yuriivna-
dc.contributor.authorГорожанкіна, Оксана Юріївна-
dc.date.accessioned2025-09-18T07:55:50Z-
dc.date.available2025-09-18T07:55:50Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationГорожанкіна, О. Ю. (2025). Діагностика стану сформованості методичної компетентності у майбутніх викладачів фортепіано мистецьких шкіл / Горожанкіна О. Ю. // Педагогічні науки: теорія та практика. Pedagogical Sciences: Theory and Practice. - 2025. - № 2 (53). - С. 97-105.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23349-
dc.description.abstractThe article is devoted to the study of the state of formation of methodological competence of future teachers of piano art schools in the context of the systemic reform of higher education in Ukraine and its integration into the European space. Attention is focused on the growing need for highly qualified specialists who are able to involve children in musical art, develop their creative and cognitive abilities, emotional intelligence, communication skills and form musical culture. The process is played by art schools, where piano training is a key element of musical and aesthetic education. The decisive importance of the methodological competence of the piano teacher for the successful implementation of musical and pedagogical activities is emphasized. The theoretical foundations of the definition of the concept of «competence» in the context of modern music and pedagogical education are analyzed. The author substantiates his own understanding of methodological competence as a complex, integrative formation and defines its component structure, which consists of motivation-directed, content-cognitive, and activity-reflective components, for the diagnosis of which appropriate criteria and indicators have been developed. Particular attention is paid to diagnostic methods (questionnaires, testing, surveys, creative tasks, observations) the use of which made it possible to identify the real state of formation of methodological competence in future piano teachers of art schools. Стаття присвячена дослідженню стану формування методичної компетентності майбутніх викладачів шкіл фортепіанного мистецтва в контексті системної реформи вищої освіти в Україні та її інтеграції в європейський простір. Увага зосереджена на зростаючій потребі у висококваліфікованих фахівцях, здатних залучати дітей до музичного мистецтва, розвивати їхні творчі та когнітивні здібності, емоційний інтелект, комунікативні навички та формувати музичну культуру. Цей процес відбувається через школи мистецтв, де фортепіанна підготовка є ключовим елементом музично-естетичного виховання. Підкреслюється визначальне значення методичної компетентності викладача фортепіано для успішного здійснення музично-педагогічної діяльності. Проаналізовано теоретичні основи визначення поняття «компетентність» у контексті сучасної музично-педагогічної освіти. Автор обґрунтовує власне розуміння методологічної компетентності як складного, інтегративного утворення та визначає її компонентну структуру, яка складається з мотиваційно-спрямованого, змістовно-когнітивного та діяльнісно-рефлексивного компонентів, для діагностики яких розроблено відповідні критерії та показники. Особлива увага приділяється діагностичним методам (анкетування, тестування, опитування, творчі завдання, спостереження), використання яких дозволило виявити реальний стан сформованості методичної компетентності у майбутніх викладачів фортепіано мистецьких шкіл.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherЗапоріз. нац. ун-т. – Запоріжжя: Видавничий дім "Гельветика"uk
dc.subjectметодична компетентністьuk
dc.subjectмайбутні викладачі фортепіано.uk
dc.subjectдіагностикаuk
dc.subjectmethodological competenceuk
dc.subjectпочаткова музична освітаuk
dc.subjectdiagnosticsuk
dc.subjectprimary music educationuk
dc.subjectart schooluk
dc.subjectpiano traininguk
dc.subjectfuture piano teachersuk
dc.subjectнавчання гри на фортепіаноuk
dc.subjectмистецька школаuk
dc.titleДіагностика стану сформованості методичної компетентності майбутніх викладачів фортепіано мистецьких шкілuk
dc.title.alternativeDiagnosing the state of formation of methodological competency of future piano teachers of art schoolsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра теоретичної, музично-інструментальної і вокальної підготовки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diagnosing the state of formation..pdf369.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.