Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23281
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Фрумкіна, Аріна Леонівна | - |
dc.contributor.author | Frumkina, Arina | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-09T11:14:46Z | - |
dc.date.available | 2025-09-09T11:14:46Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Фрумкіна А. Л. Підготовка майбутніх учітелів початкових класів до інтегрованого навчання учнів образотворчої діяльності (малювання) засобами англійської мови ( Т. 1-2). : дис... док. пед. наук : 13.00.04 / Аріна Леонівна Фрумкіна; Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського". - Одеса, 2025. - 564 с. | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23281 | - |
dc.description.abstract | Обґрунтовано правомірність підготовки майбутніх учителів початкових класів до інтегрованого навчання учнів образотворчої (малювання) та іншомовної діяльності з урахуванням законів діалектики (єдності і боротьби протилежностей: з огляду на необхідність опанування майбутніми фахівцями вільного професійного англомовного спілкування та відсутності у них для цього англомовного середовища; переходу кількісних змін у якісні: необхідність багаторазового повторення щодо формування умінь в освітній та іншомовній діяльності; заперечення заперечення: виключення з освітньої діяльності застарілих методів та прийомів, використання лише ефективних в умовах інтегрованого навчання), закономірностей дидактики (які сприяють організації процесу навчання, у взаємодії учителя та учнів; обирається і структурується зміст навчання з урахуванням його актуальності, об’єму, змістового взаємозв’язку його частин) та лінгводидактичних принципів навчання (мотивації англомовного вивчення освітнього компонента та навчання образотворчої діяльності (малювання) молодших школярів засобами іноземної мови; самореалізації майбутнього вчителя в інтегрованій педагогічній діяльності; високорівневої методичної компетентності майбутнього вчителя; принцип самоосвіти у процесі використання англомовних та україномовних першоджерел; неперервності освіти щодо вдосконалення професійної діяльності впродовж активної педагогічної діяльності). Визначено поняття "готовність" майбутніх учителів початкових класів до інтегрованого навчання молодших школярів образотворчої (малювання) та іншомовної діяльності. The system for preparing future primary school teachers for integrated teaching of young students in artistic activities using English has been substantiated and developed, where the foreign language becomes a means of teaching the educational subject. The legality of training future primary school teachers for integrated teaching of students in both artistic and foreign language activities is justified by dialectical laws (unity and struggle of opposites: considering the need for future professionals to master free professional communication in English despite the absence of an English-speaking environment; transition from quantitative to qualitative changes: the need for repetitive practice to develop skills in educational and language activities; negation of the negation: excluding outdated methods in educational activities and applying only effective methods for integrated teaching), didactic regularities (leading to an organized teaching process defining an effective form of teacher-student interaction; selecting and structuring the content based on relevance, volume, and interrelatedness), and linguistic-didactic principles of instruction (motivation for learning English in the «Art» course; self-realization of future teachers in integrated pedagogical activities; high-level methodological competence of future teachers; principle of self-education through the use of English and Ukrainian primary sources; continuity of education by improving professional activity during active pedagogical work). The concept of «readiness of future primary school teachers for integrated teaching of young students in artistic and foreign language activities» has been defined. Pedagogical conditions have been established for the preparation of future primary school teachers to teach art through English, including the development of four types of competencies in students: psychologicalpedagogical at the receptive, reproductive, productive, and reflexive stages; artistic-visual and English competencies at the linguistic-conceptual, subjectspeech, and professional-activity stages; methodological competence at the contour-imaging (based on imitation-speech), volumetric-imaging (based on conscious-speech), and creative-imaging (based on creative-speech) stages of teaching young students art through English. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського" | uk |
dc.subject | методика. | uk |
dc.subject | майбутні вчителі | uk |
dc.subject | вчитель | uk |
dc.subject | іноземна мова | uk |
dc.subject | образотворча діяльність (малювання) | uk |
dc.subject | інтегроване навчання | uk |
dc.subject | модель | uk |
dc.subject | лінгводидактична модель | uk |
dc.subject | методика інтегрованого навчання | uk |
dc.subject | поняття «готовність» | uk |
dc.subject | компетентність | uk |
dc.subject | психолого-педагогічна компетентність | uk |
dc.subject | педагогічні умови | uk |
dc.subject | художньо-образотворча компетентність | uk |
dc.subject | іншомовно-мовленнєва компетентність | uk |
dc.subject | методична компетентність | uk |
dc.subject | methodology | uk |
dc.subject | future teachers | uk |
dc.subject | teacher | uk |
dc.subject | foreign language, | uk |
dc.subject | drawing | uk |
dc.subject | integrated teaching | uk |
dc.subject | model. | uk |
dc.subject | linguistic-didactic model | uk |
dc.subject | integrated teaching methodology | uk |
dc.subject | competence | uk |
dc.subject | pedagogical conditions | uk |
dc.subject | concept of «readiness» | uk |
dc.subject | artistic-visual competence | uk |
dc.subject | methodological competence | uk |
dc.subject | psychologicalpedagogical competence | uk |
dc.subject | English competence | uk |
dc.title | Підготовка майбутніх учітелів початкових класів до інтегрованого навчання учнів образотворчої діяльності (малювання) засобами англійської мови : дис... док. пед. наук : 13.00.04. (Т. 1-2) | uk |
dc.title.alternative | Preparation of Future Primary School Teachers for Integrated Teaching of Fine Arts Activities to Students Using English. | uk |
dc.type | Book | uk |
Appears in Collections: | Дисертації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Frumkina A. L. Т. 1.pdf | 7.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Frumkina A. L.Т. 2.pdf | 159.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.