Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22902
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHajiyeva, Fatma-
dc.contributor.authorГаджієва, Фатма-
dc.date.accessioned2025-07-16T11:19:41Z-
dc.date.available2025-07-16T11:19:41Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationHajiyeva F. Teaching Mathematics: modern approaches and methods/ F. Hajiyeva // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – P.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22902-
dc.description.abstractThe article provides a detailed analysis of the implementation of new educational programs in Azerbaijani schools in recent years, the changes occurring in the reform process, the crucial role of teachers in the education system, and the measures taken to improve learning outcomes. Additionally, special attention is given to the fulfillment of the strategic goals and objectives set by the state. The article elaborates on the achievements and challenges in the field of education as a result of the implementation of new programs aimed at its development. Furthermore, the article examines the differences among students in personality-oriented education, the effective planning of the learning process, the diagnostic nature of assessment, its continuous implementation, and the identification of differences and difficulties in students’ comprehension levels through this assessment. The importance of diagnostic assessment and continuous monitoring, while considering the aspects of education that require individual approaches, is emphasized as a key issue in the article. Among the main principles discussed are teacher training, professional development of teachers, and the application of individualized approaches to students. The necessity of professional development for teachers at all stages of education to enhance the quality of teaching is highlighted. Furthermore, particular attention is given to identifying key directions that can contribute to the advancement of the education system. The article underscores the importance of both local and international experiences for the continuous development of education. As a result, it is concluded that the role of teachers in the teaching process has been strengthened, the quality of education has improved, and the application of different approaches is expected to lead to more positive learning outcomes. статті детально аналізуються впровадження нових навчальних програм у школах Азербайджану останніми роками, зміни, що відбулися в процесі реформ, ключова роль учителів у системі освіти та заходи, що проводяться для підвищення результатів навчання. Особлива увага приділяється питанням виконання стратегічних цілей та завдань, визначених державою. У статті детально пояснюються досягнення та труднощі, що виникли внаслідок впровадження нових програм розвитку освіти. Крім того, у статті розглядаються питання, пов’язані з індивідуальними відмінностями учнів у особистісно орієнтованому навчанні, ефективним плануванням навчального процесу, діагностичним характером оцінювання та його безперервністю, а також визначенням різниць та труднощів у рівні засвоєння учнів через цей процес оцінювання. Діагностичне оцінювання навчання та безперервний моніторинг з урахуванням аспектів, що потребують індивідуального підходу в освіті, підвищення функціональної ролі вчителів у навчальному процесі визначені як важливе питання. Основні принципи статті включають підготовку вчителів у навчальному процесі, професійний розвиток вчителів та застосування індивідуальних підходів до учнів. Підкреслено необхідність професійного вдосконалення вчителів на всіх етапах освіти для підвищення якості навчання. Крім того, увага приділяється визначенню важливих напрямів, які можуть сприяти розвитку системи освіти. Стаття підкреслює важливість як місцевого, так і міжнародного досвіду для сталого розвитку освіти. В результаті роль учителів у навчальному процесі була посилена, якість освіти підвищена, і зроблено висновок, що застосування різних підходів дасть більш позитивні результати навчання.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectmathematicsuk
dc.subjectstrategyuk
dc.subjectintegrationuk
dc.subjectteacher traininguk
dc.subjecttechnologyuk
dc.subjectmethodologyuk
dc.subjectmathematics teachinguk
dc.subjectматематикаuk
dc.subjectстратегіяuk
dc.subjectінтеграціяuk
dc.subjectпідготовка вчителівuk
dc.subjectтехнологіяuk
dc.subjectметодикаuk
dc.subjectвикладання математикиuk
dc.titleTeaching Mathematics: modern approaches and methodsuk
dc.title.alternativeВикладання математики: сучасні підходи та методиuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hajiyeva Fatma.pdf272.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.