Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22307
Title: Педагогічна підтримка сталого професійно-творчого саморозвитку майбутніх педагогів
Other Titles: Pedagogical support for sustainable professional and creative self-development of future teachers
Authors: Листопад, Олексій Анатолійович
Lystopad, Oleksii Anatoliyovych
Мардарова, Ірина Костянтинівна
Mardarova, Iryna Kostyantynivna
Листопад, Наталя Леонідівна
Lystopad, Natalia
Keywords: педагогічна підтримка
професійно-творчий саморозвиток
майбутні педагоги
педагогічна освіта
pedagogical support
professional and creative self-development
future teachers
teacher education
Issue Date: 2025
Citation: Листопад О., Мардарова І., Листопад Н. Педагогічна підтримка сталого професійно-творчого саморозвитку майбутніх педагогів. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти. Серія: Філософія. Педагогіка, 2025. № 1 (8), С. 105–111.
Abstract: У статті теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено способи реалізації педагогічної підтримки сталого професійно-творчого саморозвитку майбутніх педагогів. Розкрито сутність поняття «професійно-творчий саморозвиток» у контексті підготовки педагогічних кадрів, визначено його структурні компоненти, чинники ефективної підтримки. Професійно-творчий саморозвиток майбутніх педагогів – це властивість особистості, що характеризується потребою у свідомій, якісній зміні себе як суб’єкта діяльності та становленні професійної позиції, цілеспрямований процес активного самовдосконалення, самостійного освоєння нових знань, навичок і компетентностей, необхідних для педагогічної діяльності, з акцентом на творчий підхід до майбутньої професійної діяльності. Професійно-творчий саморозвиток майбутніх педагогів передбачає формування індивідуального стилю педагогічної діяльності, розвиток критичного та креативного мислення, вдосконалення педагогічної майстерності через рефлексію та аналіз власної практики, прагнення до інновацій та самостійного пошуку нових методів навчання, розвиток особистісних якостей, що сприяють ефективній роботі з учнями. Основні складові сталого професійно-творчого саморозвитку майбутніх педагогів: професійний розвиток; творчий розвиток; самоосвіта; саморефлексія; інноваційність; емоційно-вольова стійкість. Представлено авторську систему педагогічної підтримки, що включає психолого-педагогічні, організаційно-методичні, технологічні аспекти та передбачала організацію практичної діяльності з надання різного роду підтримки: інформаційної, емоційної та організаційно-діяльнісної. Визначено рівні професійно-творчого саморозвитку: ситуативно-інтуїтивний, моделювальний, рефлексивно-визначальний. Встановлено, що для забезпечення сталого професійно-творчого саморозвитку майбутніх педагогів необхідно розробляти та впроваджувати комплексні програми педагогічної підтримки, що включають поєднання традиційних і сучасних методів навчання, сприяють розвитку автономності та творчого потенціалу студентів. The article theoretically substantiates and experimentally tests the ways of implementing pedagogical support for sustainable professional and creative self-development of future teachers. The essence of the concept of ‘professional and creative self-development’ in the context of teacher training is revealed, its structural components and factors of effective support are defined. The professional and creative self-development of future teachers is a personality trait characterised by the need for conscious, qualitative change of oneself as a subject of activity and the formation of a professional position, is a purposeful process of active self-improvement, independent mastering of new knowledge, skills and competences necessary for pedagogical activity, with an emphasis on a creative approach to future professional activity. The professional and creative self-development of future teachers involves the formation of an individual style of teaching, the development of critical and creative thinking, the improvement of pedagogical skills through reflection and analysis of their own practice, the desire for innovation and independent search for new teaching methods, the development of personal qualities that contribute to effective work with students. The main components of sustainable professional and creative self-development of future teachers are: professional development; creative development; self-education; self-reflection; innovation; emotional and volitional stability. The author's system of pedagogical support is presented, which includes psychological and pedagogical, organisational and methodological, technological aspects and provides for the organisation of practical activities to provide various types of support: informational, emotional, organisational and activity-based. The levels of professional and creative self-development are defined: situational and intuitive, modelling, reflective and determining. It has been established that in order to ensure sustainable professional and creative self-development of future teachers, it is necessary to develop and implement comprehensive pedagogical support programmes that include a combination of traditional and modern teaching methods, promote the development of students' autonomy and creative potential.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22307
Appears in Collections:Кафедра дошкільної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
415-1-10-20250526 (1).pdf221.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.