Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2163
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКириченко, О. М.-
dc.contributor.authorKyrychenko, O. M.-
dc.date.accessioned2019-04-26T08:03:01Z-
dc.date.available2019-04-26T08:03:01Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationКириченко О. М. Дослідження самооцінки студентів-психологів / О. М. Кириченко // Наука і освіта: наук.-практ. журнал. – 2016. – № 5. – С.113–116.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2163-
dc.description.abstractУ статті розглядаються теоретичні аспекти вивчення самооцінки, проблема самооцінки в сучасній науці, її залежність від особистісних особливостей учнів, а також умови становлення самооцінки студентів у період навчання у ВНЗ. У результаті проведеного дослідження було виявлено особистісні особливості, пов’язані з заниженою самооцінкою (підозрілість, сумнівне ставлення до нового, стриманість, нерішучість, конформність, поступливість тощо), а також із завищеною (самовпевненість, самоконтроль, імпульсивність, незалежність, схильність до ризику і т.п.). Адекватна або висока самооцінка особистісних особливостей студентів сприятиме успішності їх навчальної діяльності. The formation of personality’s self-esteem is one of topical issues of psychological and pedagogical research as long as self-confidence of every single person is of great importance for the whole country’s success. It is personality’s self-esteem which determines successful learning activity, professional orientation, choosing one’s way of living and realization of oneself in a society. There are various approaches to understanding the essence of self-esteem, which indicates complicated and many-sided nature of this psychological phenomenon and the need for its detailed studying. It should be mentioned that self-esteem as a personal formation plays a key role in the general context of forming personal consciousness – one’s capabilities, opportunities, orientations, performance, public importance. Youth is the critical age for the development of self-awareness and self-esteem; during this period, the process of self-cognition is the most intensive. That is why, from methodological point of view, it is necessary to investigate this very stage of human life. The carried out experiment involved 67 students of 2-4 years of studying at the sub-faculty of psychology. The study was aimed at determining personality characteristics affecting the adequacy of students’ self-esteem. The study has made it possible to discover some personal features associated with low self-esteem (suspiciousness, doubtful attitude to new people and things, reserved character, unsociable demeanour, low spirits in interpersonal conflicts, shyness, indecisiveness, agreeableness, mild manner, compliance, etc.) as well as inflated self-esteem (pride, self-control, arrogance, stubbornness, risk proneness, impulsivity, self-dependence, independence, lack of need for others’ support, etc.). Review of the results obtained facilitated determining the features that may be directly related to adequate self-esteem. Thus, adequate or positive self-esteem of students will facilitate the success of their learning activity.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectсамооцінкаuk
dc.subjectстудентиuk
dc.subjectперіод навчання у ВНЗuk
dc.subjectself-esteemuk
dc.subjectstudentsuk
dc.subjectperiod of studies at higher educational institutionuk
dc.titleДослідження самооцінки студентів-психологівuk
dc.title.alternativeResearch of students-psychologists’ self-esteemuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olha Kyrychenko.pdf252.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.