Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2133
Title: Психологічні основи реалізації завдання вищої військової школи щодо формування майбутнього офіцера як лідера
Other Titles: implementing a task of higher military educational institutions for forming future officers as leaders
Authors: Снігур, Л. А.
Сарафанюк, Е. І.
Лухані, В. В
Ворона, В. В.
Snihur, L.
Sarafaniuk, E.
Luhanin, V.
Vorona, V.
Keywords: формування
особистість
курсант
лідер
захисник
чеснота
formation
person
cadet
leader
protector
virtue
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Снігур Л. А. Психологічні основи реалізації завдання вищої військової школи щодо формування майбутнього офіцера як лідера. / Л. А. Снігур, Е. І.,Сарафанюк, В. В. Лухані, В. В. Ворона // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 5. – С. 53–60.
Abstract: У статті надані результати дослідження можливостей сприяння становленню особистості курсанта як лідера у вищому військовому навчальному закладі. Процес становлення лідера складається з трьох складових: інформаційної, формаційної і досвідної. Важливим є здійснення аналізу та самоаналізу розвитку лідерських якостей за допомогою військового товариства, отримання курсантами знань про лідерські якості та компетентна реалізація знань на практиці. Лідерство реалізовує себе в характері особистості. Розсудливість, справедливість і мужність у служінні ідеї захисту недоторканості кордонів, державності та народу України і вміння ставити високі завдання перед собою та іншими є базовими чеснотами лідера. The article presents the results of studying the opportunities for promoting the development of cadets as leaders at higher military educational institutions. The following methods were used: analysis of teaching experience in the field of military leadership of cadets studying at higher military educational institutions of western style; the technique of examining communicative and organisational skills for identifying their manifestation in students using the questionnaire by B. Fedorishin, test by J. Kelly, sample surveys and expert assessment, psychological drawing “Me”, “I in a Family”, “Other People and I”. The review of the scientific literature has shown that the process of the development and formation of a leader consists of three components: informational component (acquiring knowledge about leadership qualities in the ideal of a man, an officer and a citizen), formational component (the analysis and selfanalysis of one’s ascension) and experience component. The promotion of leadership qualities is possible due to the organisation of a concrete style of cadet’s life, the joint efforts of the teaching staff with the active involvement of senior cadets into discussion of current experiences in a specially formed microgroup aimed at the active formation of officers’ leadership. The analysis and self-examination of leadership qualities development with the help of the military community, knowledge about leadership and competent implementation of the obtained knowledge into practice are very important aspects in the process of the formation of cadets as leaders. Leadership is manifested in the character of an individual. Prudence, justice and courage as well as the ability to set oneself a mission are the basic qualities of a leader.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2133
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liudmyla Snihur,.pdf386.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.