Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20159
Title: Візуальна культура кольорової перцепції модерністського художнього твору (за результатами експериментального дослідження)
Other Titles: Visual culture of color perceptions of a modernist work of art (based on the results of an experimental study)
Authors: Горіна, Жанна Дмитрівна
Horina, Zhanna Dmytriivna
Герасименко, Катерина
Keywords: візуальна культура
мова кольору
кольорові асоціації
механізми вербального і візуального впливу й переконання
інтерактивні стратегії навчання
visual culture
"language" of color
color associations
methods of verbal and visual influence and persuasion, interactive learning strategies
Issue Date: 2024
Publisher: Вінниця : ТВОРИ
Citation: Горіна Ж. Д. Візуальна культура кольорової перцепції модерністського художнього твору (за результатами експериментального дослідження) / Ж. Д. Горіна // Нова лінгвістична парадигма: напрями і перспективи. Колективна монографія. За ред. Н. В. Кондратенко. – Вінниця : ТВОРИ, 2024. – С. 12-32.
Abstract: Пропонована стаття продовжує серію публікацій, пов'язаних із феноменом сучасної візуальної культури. Автори доводять, що «мова» кольору виступає важливим елементом словесного живопису в літературі, адже візуальне відображення змісту художнього тексту так само значно посилюється за допомогою колористики, яка виступає необхідною умовою його художньої виразності і допоміжним засобом передавання сюжетної лінії, підтексту твору, створює відповідний емоційний настрій, через кольорові асоціації апелюючи до почуттів та емоцій читача. На широкій джерельній базі із залученням діагностувального інструментарію (колірний конструктор Й. Іттена, кольоровий тест М. Люшера, колесо емоцій Р. Плутчика, біполярні шкали оцінювання семантики) та на підставі результатів асоціативного експерименту доведено, що колір є одним із ключових компонентів індивідуальної перцепції людиною не лише довкілля, а й колірної рецепції літературного твору, затим що кожен колір має своє семіотичне і символічне навантаження, тому в респондентів фіксуються відмінні випадки його сприйняття. Зокрема кольорова перцепція модерністського художнього твору залежала від різних факторів у тому числі і від специфіки поєднання візуальної та текстової інформації. Автори акцентують, що кольорова перценція є досьогодні одним із найбільш суперечливих, але перспективних об'єктів дослідження, що заразом спонукає до пошуку нових підходів з інтерпретації модерністського тексту й до розроблення алгоритму формування візуальної культури кольорової перцепції художнього твору й інтерактивних стратегій вивчення цього літературно-мистецького напряму. The article touches on the main research areas of modern visual culture & continues the series of author’s publications. Particularly this paper is devoted to the "language" of color as an im portant element of verbal painting in literature, because the visual reflection of the essence of the literary text is significantly enhanced with the help of color, which is also a prerequisite for its artistic expressiveness and an auxiliary means of conveying the storyline, the subtext of the work, creates the appropriate mood, appealing to the feelings and emotions of the reader through color associations. On a broad illustrative basis, using of diagnostic tools (Itten’s Color Circle, Plutchyk’s Wheel of Emotions, The Lusher Color Test, bipolar scales for evaluating semantics) and based on the results of an associative experiment it has been proven that color is one of the main components of individual perception of the surrounding reality and literature texts as well, because each color has its own semiotic & symbolic meaning and for most respondents its perception is different. The perception of color of modernist work of art depends on various factors, including the specifics of the combinations of visual and textual information. The authors emphasized that color perception is one of the most controversial, but promising subjects of study that leads for the search for a new learnining approaches to interpretation of modernist texts and to the development of algorithm for forming the visual culture of color perception of texts fiction such as: cover design – visual supports – cinematography (animation) – literary and artistic direction (current) – multimedia presentation. Testing of interactive strategies the study of textbook works of literary and artistic direction of modernism by L. Ukrainka, M. Maeterlinck, O. Wild, O. Dovzhenko, Yu. Yanovsky, V. Stefanyk, F. Kafka, M. Kotsyubynsky confirmed the working hypothesis of the study.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20159
Appears in Collections:Кафедра української філології і методики навчання фахових дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Horina.pdf3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.