Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19251
Назва: Формування аудитивних умінь у студентів-інокомунікантів (Рівень В1) на автентичному відеоматеріалі З YouTube до дня
Інші назви: DEVELOPMENT OF LISTENING COMPREHENSION SKILLS OF FOREIGN COMMUNICATORS (LEVELS B1) USING AUTHENTIC VIDEO MATERIAL FROM YOUTUBE FOR VYSHYVANKA DAY
Автори: Кердівар, Наталя Іванівна
Kerdivar, Natalia Ivanivna
Турбарова, Надія Казимирівна
Turbarova, Nadiia Kazymyrivna
Ключові слова: аудіювання
текст
інокомунікант
українська мова як іноземна
аудитивні навички
інофон
іномовний текст
навчально-автентичний аудіоматеріал
listening comprehension
text
foreign communicator
Ukrainian as a foreign language
listening skills
linguodidactics
authentic educational audio material
Дата публікації: 2024
Бібліографічний опис: Кердівар Н. Формування аудитивних умінь у студентів-інокомунікантів (Рівень В1) на автентичному відеоматеріалі З YouTube до дня вишиванки / Н. Кердівар, Н. Турбарова // Збірник наукових праць Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2024 – С. 85-93
Короткий огляд (реферат): У статті на практичному матеріалі описано один із підходів до організації навчання аудіюванню студентів-іноземців із використанням автентичного аудіовідеоматеріалу, розміщеного в YouTube. Обґрунтовано його вибір і порядок роботи із ним. Розроблено та описано методичні рекомендації щодо дидактичного матеріалу, який допомагає розвинути уміння сприймати та розуміти іномовний текст. У статті використано такі методи: аналіз наукових джерел, обґрунтування вибору навчального матеріалу, узагальнення і систематизація. Listening comprehension is both a goal and a means in the educational activities of foreign language learners, as it builds listening skills and enhances the effectiveness of acquiring communicative competence. It also stimulates their receptive abilities. Consequently, the creation of didactic materials and audio-video content, along with exploring new methods and techniques for their use, remains a critical area in linguodidactics. These materials should be of high quality to facilitate the professional development of future professionals and assist in adapting adapting to new life circumstances. This article presents a model for organizing listening comprehension training for students in preparatory departments using authentic audio and video material available on YouTube. The selection and usage of this material are thoroughly justified. Methodological recommendations regarding the implementation of exercises that enhance the ability to understand foreign language texts are also developed and detailed. The described system of working with audio material aligns with the functional and communicative methods of teaching Ukrainian as a foreign language and facilitates reflection and the updating of the students’ background knowledge of Ukrainian culture and language skills. It is important to note that foreign students are allowed to commence their educational activities at various times according to the Admission Procedure for Foreign Citizens, necessitating a holistic approach to the learning process and adaptation for groups that have already developed basic language and speech skills. Mastering listening comprehension is notably challenging in learning a foreign language, requiring deliberate, consistent effort and the meticulous selection of materials. Effective results in Ukrainian language acquisition can only be achieved through regular listening practice in the classroom. This article employs methods such as analyzing scientific literature, justifying the choice of educational materials, generalizing and systematization.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19251
Розташовується у зібраннях:Кафедра слов’янського мовознавства



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.