Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГнатенко, К. І.-
dc.contributor.author-
dc.contributor.authorHnatenko, K.-
dc.date.accessioned2019-03-15T12:40:59Z-
dc.date.available2019-03-15T12:40:59Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationГнатенко К. І. Психолого-педагогічні питання сприйняття художнього твору молодшими школярами / К. І. Гнатенко. // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 10. – С. 18 – 23.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1841-
dc.description.abstractСтаттю присвячено розгляду особливостей сприйняття учнями літературних творів. Висвітлено погляди психологів, методистів та літературознавців щодо рівнів сприйняття молодших школярів. Охарактеризовано різноманітні тлумачення поняття «сприйняття» науковцями та його особливостей як психологічного процесу. Особлива увага приділена сприйняттю як передумові на шляху до розуміння літературного твору. Окреслено напрями методичної роботи над сприйняттям художніх творів у початковій школі. The issue of children’s perception of a literary writing is relevant in contemporary pedagogy; solving it will help organise the methodological work at primary schools more efficiently. Taking into account the enormous cognitive and educational role of literature, teaching children to perceive and understand works of art fully is a particularly important task for schools. The perception of literature as works of art requires a multi-aspect research at the intersection of different disciplines. Philosophical reflection theory is the theoretical basis for perception interpretation; psychology and physiology make it possible to investigate the very process and mechanism of perception; literary studies, aesthetics, art history facilitate the understanding of the perception of an art work in its specificity. Despite the fact that the issue of children’s perception of a literary work is the focus of many scientists’ attention, there are a great number of issues that need to be solved: there is no standard classification of perception levels; no terminology; no consensus on the number of perception levels, skills that a school student should have at each level, and teacher’s involvement in the perception process. The process of perception, like most psychological processes, is a complicated integrated process, which consists of certain levels that depend on a great number of factors: the culture of a reader, viewer, his/her physiological characteristics, circumstances. All the perception levels embedded in literary texts are determined by the interaction of an author and a reader, their conversation. In our study, we relied on four levels of art work perception, which are peculiar to children of primary school age. Each of these levels is typical for a certain age of junior school students. The level of perception makes it possible to evaluate the school students’ literary development, their ability to analyse the work. Prospects for further research are determined by the necessity of selecting Ukrainian literature for children, which will make it possible to determine the level of junior school students’ perception and required future methodological work correctly.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectсприйняттяuk
dc.subjectобраз-персонажuk
dc.subjectлітературне читанняuk
dc.subjectхарактеристикаuk
dc.subjectпочаткова школаuk
dc.subjectаналіз художнього образуuk
dc.subjectмолодші школяріuk
dc.subjectperceptionuk
dc.subjectliterature readingsuk
dc.subjectchildren’s literatureuk
dc.subjectprimary schooluk
dc.subjectlevels of perceptionuk
dc.subjectjunior school studentsuk
dc.titleПсихолого-педагогічні питання сприйняття художнього твору молодшими школярамиuk
dc.title.alternativePsycho-pedagogical aspects of junior school students’ perception of art worksuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Катерина Ігорівна Гнатенко (1).pdf666.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.