Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16702
Title: Key competencies as a basis of a specialist’s professional competency
Other Titles: Ключові компетенції як основа професійної компетентності спеціаліста
Authors: Скворцова, Світлана Олексіївна
Скворцова, Светлана Алексеевна
Skvortsova, Svitlana Oleksiivna
Vtornikova, Y. S.
Keywords: ключові компетенції
професійні компетенції
особистість фахівця
key competencies
osobystistʹ fakhivtsya personality of a specialist
profesiyni kompetentsiyi professional competences
Issue Date: 2017
Citation: Skvortsova S. О. Key competencies as a basis of a specialist’s professional competency / Skvortsova S. О., Vtornikova Y. S. // Глобальні виклики педагогічної освіти в університетському просторі : матеріали ІІІ Міжнародного Конгресу (м. Одеса, 18-21 травня 2017 р.) / Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. – Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2017. – С. 133-135.
Abstract: Professional competency is the most important characteristics of a specialist, who shall be ready for professional activity in order to fulfill personal professional functions in an independent, responsible and responsible manner. Ukrainian scientists interpret this notion as a feature of specialist’s personality that reveals itself in ability to act professionally, in readiness to fulfill professional functions and in capability to effectively solve standard and problematic issues arising in a professional activity on the basis of existing knowledge, skills and minimal experience. Approaches to interpretation of this definition by Ukrainian and Russian scientists coincide with the views of modern American scientists (Donald M. Medli, Mac Neil, D. Moberli, D.R. Crukshenk, M. Randsell, J. H. Stronge etc.), who consider the notion «professional competency» as an ability to solve tasks and readiness to one’s own professional role in one or another area of activity. In this regard, competency is represented by, first of all, employers and society in the form of some specific expectations related to professional activity of graduates of educational institutions. Thus, professional competency is regarded in two aspects: firstly, as ability to solve tasks and readiness to one’s own professional role; secondly, as resultative characteristics, which are diagnosed by expertise of products of professional activity in order to define to what extend individual characteristics of employees meet expectations of employers and society. Професійна компетентність – найважливіша характеристика фахівця, який має бути готовим до професійної діяльності з метою самостійного, відповідального та відповідального виконання особистих професійних функцій. Українські науковці трактують це поняття як властивість особистості фахівця, що виявляється у здатності до професійної діяльності, у готовності виконувати професійні функції та здатності ефективно вирішувати стандартні та проблемні питання, що виникають у професійній діяльності на основі наявних знань, умінь і навичок.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16702
Appears in Collections:Глобальні виклики педагогічної освіти в університетському просторі (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Skvortsova S. O..pdf9.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.