Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15987
Title: Політичний аспект формування сучасної системи православних церков
Other Titles: Political aspect of formation of the modern system of Orthodox churches
Authors: Кобетяк, Андрій Романович
Keywords: ecclesiology
social institution
political process
autocephaly
state influence
patriarch
dogma
church
еклезіологія
суспільний інститут
політичний процес
автокефалія
державний вплив
патріарх
догмат
церква
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Кобетяк А. Р. Політичний аспект формування сучасної системи православних церков / Андрій Романович Кобетяк // Політикус : наук. журнал. – 2022. – № 2. – С. 37–41.
Abstract: The relevance of the topic is to highlight the causes of the current crisis of the Ecumenical Orthodox Church and the significant level of politicization of world religious processes. It is noted that this is primarily due to geopolitical and financial factors. The existence of ancient and “new” autocephaly creates a certain inferiority of the latter, despite the principle of church equality and the powerful financial and human factor of the new national churches. The study focuses on the phenomenon of the Church in its ecclesiological sense, which today is affected by significant geopolitical upheavals and globalization changes. The political subtext of many church decisions of the twentieth century is pointed out. The purpose of the article is to highlight the problem of political influence on churchadministrative processes related to the formation of new autocephalous churches. The aim of the article is to study the real equality, administrative and political independence of each of the Local Churches. In the relations between independent church administrations, the “supremacy” of the old autocephaly over the new ones is felt. The methodological bases of the research were historical and comparative methods, comparative approach, traditionalism, hermeneutics, religious anthropology, philosophical symbolism, methods of analysis and synthesis. Results of the research. It is proved that the formation of two approaches (Greek and Slavic) to the understanding of the structure of the system of universal Orthodoxy was the cause of the crisis in the church. It is established that the organizational form, structure of the church and its management have undergone transformational processes due to changes in political regimes and the shifting of state borders. Note the important principle of the church’s response to changing state or political conditions – “structural pluralism”. Structural pluralism is characterized by the elasticity of church requirements for the decision on ecclesiastical independence. Under the influence of the state, such decisions are either made or rejected and then appeal to other rules and regulations. It is proved that a characteristic feature of autocephaly was the state and political regulation of this process. After the fall of the Byzantine Empire, the state lost coercion and control in the church sphere, which led to numerous divisions and the emergence of parallel jurisdictions in many countries. Актуальність теми полягає у висвітленні причин сучасної кризи Вселенської православної церкви та значного рівня політизації світових релігійних процесів. Зазначається, що в першу чергу це пов’язано із геополітичним та фінансовим чинниками. Наявність древніх та «нових» автокефалій створює певну меншовартісність останніх, незважаючи на принцип церковної рівності та потужний фінансовий та людський фактор нових національних церков. Увага дослідження зосереджена на самому феномені Церкви в його еклезіологічному розумінні, який сьогодні піддається впливу значних геополітичних потрясінь та глобалізаційних змін. Вказано на політичний підтекст багатьох церковних рішень ХХ ст. Мета статті – висвітлити проблему політичного впливу на церковно- адміністративні процеси пов’язані з формуванням нових автокефальних церков. Завданням статті є вивчення в дійсної рівності, адміністративної та політичної незалежності кожної з Помісних церков. У відношеннях між незалежними церковними адміністраціями відчувається «зверхність» давніх автокефалій над новими. Методологічними засадами дослідження стали історичний та порівняльний методи, компаративний підхід, традиціоналізм, герменевтика, релігійна антропологія, філософський символізм, методи аналізу та синтезу. Результати дослідження. Доведено, що формування двох підходів (грецького та слов’янського) до розуміння структури системотворення Вселенського православ’я стало причиною кризи в церкві. Вставновлено, що організаційна форма, структура церкви та її управління піддалися трансформаційним процесам, що пов’язано зі зміною політичних режимів і зміщенням державних кордонів. Відзначимо важливий принцип церковної реакції на зміну державної чи політичної кон’юнктури – «структурний плюралізм». Структурний плюралізм характеризується еластичністю церковних вимог до прийняття рішення про церковну незалежність. Під впливом держави такі рішення або приймаються або відкидатися і тоді апелюють до інших правил та постанов. Доведено, що характерною особливістю автокефалізації стало державне та політична регулювання цього процесу. Після падіння Візантійської імперії держава втрачає примус та контроль у церковній сфері що призвело до численних розколів та появі паралельних юрисдикцій у багатьох країнах світу.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15987
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kobetіak.pdf195.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.