Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15648
Title: Stymulowanie ekspresji twórczej dziecka w toku wczesnoszkolnej edukacji muzycznej
Other Titles: Stimulating the Creative Expression of a Child in the Course of Early Music Education
Authors: Majzner, Rafał
Keywords: aktywność twórcza
badania jakościowe
ekspresja muzyczna dziecka
kształcenie nauczycieli
reative activity
child’s musical expression
education of teachers
qualitative researches
творча діяльність
якісні дослідження
освіта вчителів
музичне самовираження дитини
Issue Date: 2021
Publisher: Астропринт
Citation: Majzner R. Stymulowanie ekspresji twórczej dziecka w toku wczesnoszkolnej edukacji muzycznej / Rafał Majzner // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : Лінгвістичні науки : зб. наук. праць. – Одеса : Інформаційно-видавничий центр університету ім. К. Д. Ушинського, 2021. – № 33. – С. 187-201.
Abstract: Autor omawia zagadnienia związane ze stymulowaniem ekspresji twórczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Przedstawia istotę, formy i metody ekspresji muzycznej oraz warunki, których spełnienie umożliwia jej rozwój. Celem niniejszego opracowania jest nie tyle przedstawienie wyników przeprowadzonych badań, ile ukazanie potrzeby i sensu stosowania procedury badań jakościowych w badaniach nad rozwijaniem twórczej ekspresji muzycznej dziecka. Dzięki ujęciu jakościowemu możliwe jest zrozumienie zasad, procesów i mechanizmów two rzenia. Inspiracją do prowadzenia badań jakościowych nad twórczą ekspresją muzyczną dziecka mogą być przykłady muzycznych ćwiczeń twórczych z wykorzystaniem zadań improwizacyjnych w klasach początkowych zaprojektowane przez badane osoby w celu zmiany praktyki szkolnej. The author of the following study discusses issues connected with stimulat ing the creative expression of children at early-school stage age. He presents the essence, forms and methods of the musical expression, as well as the conditions meeting of which enables its development. The aim of the work is not only to pres ent the results of the conducted researches on the development of the creative ex pression of children, but as well to show the need and reason for conducting quali tative researches on the researches on the development of the creative expression of children. Due to the quality oriented approach it is possible to understand rules, processes and mechanisms of creative activity. The examples of creative musi cal exercises with the use of improvisational tasks in the primary school classes designed by the interviewed people in order to change the school’s educational practice may be the inspiration for conducting the qualitative researches on the creative expression of children. Автор дослідження розглядає питання, пов’язані зі стимулюванням творчого самовираження дітей молодшого шкільного віку. Висвітлено сутність, форми і методи музичного вираження, а також умови, дотримання яких дає можливість його розвитку. Метою роботи є не лише презентувати результати проведених досліджень з розвитку творчого самовираження дітей, а й показати необхідність та підстави проведення якісних досліджень з питань розвитку творчого самовираження дітей. Завдяки якісному методу можна зрозуміти правила, процеси та механізми творчої діяльності. Приклади творчих музичних вправ із використанням імпровізаційних завдань на уроках початкової школи, розроблені опитаними людьми з метою змінити навчальну практику у школах, можуть стати натхненням для проведення якісних досліджень творчого самовираження дітей.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15648
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rafał Majzner.pdf381.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.