Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1465
Title: Особистісна складова професійної компетентності вчителя музики
Other Titles: Personal component of music teacher’s professional competence
Authors: Пухальський, Т. Д.
Pukhalskyi, T.
Keywords: особистісні характеристики
особистісні якості
педагогічні здібності
музичні здібності
творчі здібності
personal characteristics
personal qualities
pedagogical capabilities
ability for music
creativity
music teacher
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Пухальський, Т. Д. Особистісна складова професійної компетентності вчителя музики / Т. Д. Пухальський // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 6. – С. 128-134.
Abstract: У статті здійснено аналіз особистісної складової професійної компетентності вчителів музики та висвітлено місце і роль особистісних характеристик у його професійній підготовці. Конкретизовано особистісну складову професійної компетентності учителя музики та визначено її як сукупність індивідуально-психологічних особливостей, особистісних здібностей та особистісних якостей. Обґрунтовано фундаментальність особистісної складової у структурі професійної компетентності учителя музикисвидетельствуют о решающей роли личностных характеристик в процессе формирования профессиональной компетентности учителя музыки, в его результативности и в определении уровня профессиональной пригодности.The paper deals with the analysis of personal component of music teachers’ professional competence; the place and the role of personal characteristics in teacher’s professional background are described. Personal component of music teacher’s professional competence is defined as a set of individually psychological features, personal capabilities and personal qualities. Individually psychological features of a music teacher are represented as a set of professionally significant psycho-physiological (perception, thinking, memory, imagination, fantasy, emotions, etc.), anatomical and physiological (health, nervous system tolerance, resilience to stress, the ability for mobilization and relaxation, anatomical organization of a body, features of the functioning of physiological systems of hearing and respiratory organs, neuromuscular system, facial expression, etc.) and psychological characteristics (features of temperament and temper). The author has divided professionally significant personal capabilities of a music teacher into general and specific ones. General capabilities are manifested in all kinds of human activity (learning capability, general mental capabilities, capacity for work, etc.) and have general professional significance. Specific capabilities of a music teacher include ability for music (ear for music, musical sense, musical memory, sense of rhythm, musical thinking, ability for music emotional experiencing), pedagogical capabilities (gnostical, practical, communicative, perceptive, authoritative, expressive, didactic, academic, organizational, etc.) and creativity (pedagogical, artistic and research capabilities). The author has also described a set of personal qualities necessary for music teacher’s work (general and specific ones) as well as interrelation between personal component in the structure of music teacher’s professional competence and other structural components (cognitive, pragmatic and acmeological). Results of the study have proven the critical role of personal characteristics in the process of forming music teachers’ professional competence, in its effectiveness and in determining the level of professional aptitude.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1465
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Пухальський Т. Д..pdf420.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.