Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13864
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРеброва, Олена Євгенівна-
dc.contributor.authorRebrova, Olena Yevgenivna-
dc.contributor.authorKondratska, L. A.-
dc.contributor.authorНіколаї, Галина Юріївна-
dc.contributor.authorNikolai, Halyna Yu-
dc.contributor.authorMartyniuk, T.-
dc.contributor.authorСтепанова, Людмила Василівна-
dc.contributor.authorStepanova, Lyudmila Vasylivna-
dc.contributor.authorРеброва, Ганна Олександрівна-
dc.contributor.authorRebrova, Ganna Oleksandrivna-
dc.date.accessioned2022-02-28T11:48:45Z-
dc.date.available2022-02-28T11:48:45Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationKondratska L. Musician-performer in the field of bioethics: a mentalact / L. Kondratska, O. Rebrova, H. Nikolai, T. Martyniuk, L. Stepanova, Н. Rebrova // Journal of Interdisciplinary Research. - 2021. - 11 (02). - P. 132-138.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13864-
dc.description.abstractThe secular value of the “natural right” of the person who makes music in the context of “ethical pluralism” provoked the emergence of various kinds of biomusical experiments in line with dehumanised naturalistic paradigm based on new data from neurobiology and cognitive sciences. This led to serious existential conflicts of the actor in the institutional infrastructure of musical performance as an affect of unconscious euphoria. The hope for their solution is given by a performer’s intuitive acceptance of the healing ability of musical emotion to activate his mental inclinations to personal growth. Thus, the aim of the proposed article is to substantiate the pedagogical model of performing by a musician-performer of a mental act – maximum activation of mental resources for self-disclosure as a substantial self in the process of mental play. It is revealed in the concept of performative didactics, in which performance appears not only as a medium, but also as a method and form of learning. It implements the existential-phenomenological paradigm of art pedagogy, learning as an art. To predict the impact of a mental play technology, as an independent predictor variable, on the implementation of a mental act of a musician-performer, as a dependent criterion variable, we have analysed the linear regression algorithm. Qualitative and quantitative indicators for assessing the ability of students of the experimental and control groups to a mental act allowed to build a three-dimensional qualimetric scale for future clustering of the experimental data. Світська цінність «природного права» людини, яка творить музику, в контексті «етичного плюралізму» спровокувала появу різноманітних біомузичних експериментів у руслі дегуманізованої натуралістичної парадигми, заснованої на нових даних нейробіології та когнітивних наук. Це призвело до серйозних екзистенційних конфліктів актора в інституційній інфраструктурі музичного виконання як афект несвідомої ейфорії. Надію на їх вирішення дає інтуїтивне прийняття виконавцем цілющої здатності музичних емоцій активізувати його розумові схильності до особистісного зростання. Таким чином, метою пропонованої статті є обґрунтування педагогічна модель виконання музикантом-виконавцем розумового акту – максимальна активізація психічних ресурсів для саморозкриття як субстанційного Я в процесі розумової гри. Вона розкривається в концепції перформативної дидактики, в якій виступ виступає не тільки як засіб, а й як метод і форма навчання.uk
dc.language.isootheruk
dc.subjectmusician-performeruk
dc.subjectbiomusicologyuk
dc.subjectperformative didacticsuk
dc.subjectmental act, mental playuk
dc.subjectart pedagogyuk
dc.subjectthree-dimensional qualimetric scaleuk
dc.subjectclusteringuk
dc.subjectмузикант-виконавецьuk
dc.subjectбіомузикологіяuk
dc.subjectперформативна дидактикаuk
dc.subjectрозумовий акт, розумова граuk
dc.subjectхудожня педагогікаuk
dc.subjectтривимірна кваліметрична шкалаuk
dc.subjectкластеризаціяuk
dc.titleMusician-performer in the field of bioethics: a mentalactuk
dc.title.alternativeМузикант-виконавець у галузі біоетики: ментальний актuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebrova O. 2021.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.