Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1383
Title: Компоненти формування конфліктологічної компетентності майбутніх фахівців з реклами та зв’язків з громадськістю
Other Titles: Components of the formation of conflict competence in future specialists in advertising and public relations
Authors: Тітаренко, І. І.
Titarenko, І.
Keywords: конфліктологічна компетентність
компонент
майбутні фахівці з реклами та зв’язків із громадськістю
conflictological competence
component
future specialists in advertising and public relation
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Тітаренко, І. І. Комппоненти формування конфліктологічної компетентності майбутніх фахівців з реклами та зв'язків з громадськістю / І. І. Тітаренко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 29-34.
Abstract: У статті уточнено поняття «конфліктологічна компетентність майбутніх фахівців із реклами та зв’язків з громадськістю» як інтегроване особистісне утворення, що сприяє якісному здійсненню професійної діяльності в умовах конфлікту. З’ясовано, що формування конфліктологічної компетентності доцільно реалізовувати в процесі фахової підготовки. Визначено компоненти формування конфліктологічної компетентності майбутніх фахівців із реклами та зв’язків із громадськістю, а саме: мотиваційно-ціннісний, когнітивнопрактичний та контрольно-орегувальний. Professional development of an individual occurs in the process of understanding his/her functional tasks of the profession, awareness of his/her own role in it and is provided through purposeful involvement into the system of train-ing. It is known that professional environment is characterized by conflictogenity, thus, the following measures are required in the process of professional training at higher educational institutions: to form students’ desire for harmonization of interpersonal relationships with the aim of fruitful cooperation of the entities engaged in professional activity; to provide students’ acquisition of specific professionally oriented conflictological knowledge in order to perceive and understand the conflicts adequately; to develop conflictological skills of future professionals for their effective performance of professional duties in conflict situations; to induce students to gain practical experience in conflict resolution in order to reduce the destructive impact and turn them in a constructive direction. Consequently, the problem of forming conflict competence in future professionals in the course of training becomes topical. Based on the review of literature on psychology and pedagogy as well as requirements for training specialists in advertising and public relations, conflict competence has been defined as an integrated personal formation that facilitates successful performance in conflict situations. The following components of the formation of conflict competence of specialists in advertising and public relations have been distinguished: value and motivational (personal orientation at creative conflict resolution); cognitive and practical (combination of integrated knowledge on different subjects related to conflicts and ways of their elimination); testing and correctional (conflictological attitude as a system of volitional, emotional and evaluative attitudes towards professional activity in conflict situations). Prospects for further research involve theoretical justification of the technology of forming conflict competence in future specialists in advertising and public relations.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1383
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тітаренко І. І..pdf388.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.