Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13496
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНазаревич, Вікторія-
dc.date.accessioned2022-01-19T08:34:18Z-
dc.date.available2022-01-19T08:34:18Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationНазаревич В. Організація системи спілкування в освітньому середовищі з ознаками остракізації / Вікторія Назаревич // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2021. – № 4. – С. 17-23.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13496-
dc.description.abstractThe article examines the system of organizational principles of communication in the educational environment with manifestations of ostracism and the influence of ostracizing tendencies in school groups on the academic and social development of students and the professional achievements of teachers. The peculiarities of the communication system formation in educational institutions are analyzed. It is determined that the administration of the educational institution and the teaching staff acts as a catalyst both in the formation of cooperative relations and in the implementation of educational work of the school unit. The aim of the study was to carry out a theoretical analysis of organizational aspects of communication systems in the educational environment with signs of ostracism. The structure of conditions for ecological communication in the educational system was formed: participants feel safe, the presence of an atmosphere without grading during the educational process, a sense of warmth, active interest in students, the compassion of adults, no corporal punishment in case of violation of rule or other unacceptable behaviour. Such general scientific theoretical methods of information study as analysis, synthesis, abstraction, generalization, induction, deduction, explanation and classification were used to achieve the aim of the study. Risk factors that affect the success of interpersonal interaction are revealed: a number of external factors, such as natural phenomena or social events (conflict, change of collective, disturbance of the structure of educational space - change of leader), or internal factors, such as the behaviour of teachers and staff, number of students, group composition, entry of new persons into an already formed group, an accident in the group, etc. The classification of Marshall factors that affect communication during the learning space is included: the number and quality of interactions between adults and students; learning environment, including buildings, classrooms, available materials, as well as the perception of this space by teachers and students; student's success; the presence of an atmosphere of equality between all subjects of educational activity. The role of the management personnel in the process of creating an ecological educational space is indicated, because the communication skills of the administration of the institution largely determine the effectiveness of the educational space and the achievement of goals. The characterological features of the administration are reflected, which are a manifestation of a high level of emotional intelligence, as a consequence of possibility of building an effective system of communicative ties: self-awareness, empathy, social responsibility, focus on reality, sociability, control of impulses. Актуальність проблеми полягає у вивченні системи організаційних засад комунікації в освітньому середовищі з проявами остракізації, а також впливів остракізаторських тенденцій в шкільних колективах на академічний та соціальний розвиток учнів, професійні досягнення педагогів. Проаналізовано особливості формування системи спілкування в закладах освіти. Визначено, що адміністрація освітнього закладу та педагогічний колектив виступає каталізатором як у формуванні відносин співпраці, так і у виконанні навчальної роботи шкільного підрозділу. Мета статті – здійснити теоретичний аналіз організаційних аспектів системи спілкування в освітньому середовищі з ознаками остракізму. Сформовано структуру умов, які забезпечують екологічність спілкування в освітній системі: учасники відчувають себе в безпеці, наявність під час навчального процесу безоціночної атмосфери, почуття тепла, активний інтерес до учнів, участь дорослих, відсутність тілесних покарань у разі порушення правил або виявлення іншої небажаної поведінки. Для реалізації мети дослідження було застосовано загальнонаукові теоретичні методи дослідження інформації, такі як: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, пояснення і класифікація. Розкрито фактори ризику, які впливають на успішність організації міжособистісної взаємодії: ряд зовнішніх чинників, таких як природні явища або соціальні події (конфлікт, зміна колективу, порушення структури навчального простору – зміна лідера), або внутрішні чинники, такі як поведінка педагогів та персоналу, кількість учнів, склад груп, вхід нових осіб у вже сформований колектив, нещасний випадок у групі тощо. Також, включено класифікацію факторів за Marshall, які впливають на спілкування в процесі перебування в навчальному просторі: кількість та якість взаємодій між дорослими та учнями; навчальне середовище, включаючи будівлі, аудиторії, наявні матеріали, а також сприйняття цього простору викладачами та учнями; успішність учнів; наявність атмосфери рівності між усіма суб’єктами навчальної діяльності. Вказано на роль управлінського колективу в процесі створення екологічного освітянського простору, оскільки навички комунікації адміністрації закладу значною мірою визначають ефективність роботи навчального простору та досягнення цілей. Висвітлено характерологічні особистості адміністрації, які є проявом високого рівня емоційного інтелекту, як наслідок можливості побудови ефективної системи комунікативних зав’язків: усвідомлення себе, емпатія, соціальна відповідальність, орієнтованість на реальність, товариськість, контроль імпульсів.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectcommunication systemuk
dc.subjectsigns of ostracismuk
dc.subjectecological communicationuk
dc.subjectcommunicationuk
dc.subjectinterpersonal interactionuk
dc.subjectpedagogical collectiveuk
dc.subjectсистема спілкуванняuk
dc.subjectкомунікаціяuk
dc.subjectекологічне спілкуванняuk
dc.subjectміжособистісна взаємодіяuk
dc.subjectпедагогічний колективuk
dc.subjectознаки остракізаціїuk
dc.titleОрганізація системи спілкування в освітньому середовищі з ознаками остракізаціїuk
dc.title.alternativeOrganization of communication system in the educational environment with signs of ostracismuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nazarevich.pdf705.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.