Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12947
Title: Парадипломатія в зовнішньополітичному виборі України: «П’яте колесо» чи акселератор європейської інтеграції?
Other Titles: Paradiplomacy in Ukraine’s foreign policy choice: “The fifth wheel” or accelerator of european integration?
Authors: Аміров, Артур Олександрович
Keywords: парадипломатія
європейська інтеграція
публічна дипломатія
дипломатія міст
міста побратими
зовнішньополітичний вибір
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Аміров А. О. Парадипломатія в зовнішньополітичному виборі України: «П’яте колесо» чи акселератор європейської інтеграції? / Артур Олександрович Аміров // Політикус : наук. журнал. – 2021. – № 4. – С. 14–19.
Abstract: The article defines the role of paradiplomacy in Ukraine’s foreign policy choice. The directions of parallel diplomacy that should promote European and Euro-Atlantic integration are outlined. Parallel diplomacy is considered in the context of new trends in interstate relations: public diplomacy, e-diplomacy, diplomacy without diplomats (P. Soldatos), and celebrity diplomacy. Increasing the role of local governments is due to the reform of decentralization, which is considered one of the most successful. This is manifested in both domestic policy and Ukraine’s foreign policy choice. The purpose of the article is to determine the role of paradiplomacy in Ukraine’s foreign policy choice. The theoretical framework of the study is set as a combination of historical institutionalism, which allows expanding the understanding of the boundaries of international relations and negotiations and the institutionalism of rational choice, which allows overcoming the alternative “east – west” in the implementation of foreign policy choices. The development of parallel diplomacy (“urban diplomacy”) is defined in two directions. First, the participation of local governments in United Cities and Local Governments (uclg.org/en). Two organizations from Ukraine are its members: the Association of Ukrainian Cities and the Ukrainian Association of District and Regional Councils. Participants of the Congress of Local and Regional Authorities under the President of Ukraine can also actively participate in parallel diplomacy. Secondly, interaction with twin cities (which is considered on the example of Odesa). This case includes integration with twin cities from the EU, the USA, Israel, Canada and China and disintegration with the twin city of Rostov-on-Don (Russia). It is determined that local government, thanks to the process of decentralization, becomes one of the accelerators of European integration: twin cities, cities, regions and oblasts have the potential to become real actors in paradiplomacy. Paradiplomacy cannot replace government initiatives and interstate relations, but it can significantly strengthen them and fill them with real meaning. У статті визначено роль парадипломатії у зовнішньополітичному вибору України. Окреслено напрямки паралельної дипломатії, які мають сприяти європейській та євроатлантичній інтеграції. Паралельну дипломатію розглянуто у контексті нових трендів у міждержавних відносинах: публічній дипломатії, е-дипломатії, дипломатії без дипломатів (П. Солдатос), дипломатії відомих осіб («celebrity diplomacy»). Підвищення ролі органів місцевого самоврядування зумовлено реформою децентралізації, яка вважається однією із найуспішніших. Це проявляється як у внутрішній політиці, так і зовнішньополітичному виборі України. Метою статті є визначення ролі парадипломатії у зовнішньополітичному виборі України. Теоретичні рамки дослідження встановлено як поєднання історичного інституціоналізму, який дозволяє розширити розуміння меж міжнародних відносин та ведення переговорів та інституціоналізму раціонального вибору, який дозволяє подолати альтернативу «схід – захід» у процесі здійснення зовнішньополітичного вибору. Розвиток паралельної дипломатії («дипломатії міст») визначено за двома напрямками. По-перше, участь представників місцевого самоврядування у діяльності United Cities and Local Governments (uclg. org/en). Дві організації від Українами є її членами: Асоціація міст України та Українська асоціація районих та обласних рад. Також активно можуть долучатись до паралельної дипломатії учасники Конгресу місцевих і регіональних влад при Президентові України. По-друге, взаємодія із містами-побратимами (яку розглянуто на прикладі м. Одеси). Даний кейс включає інтеграцію із містами-побратимами з країн ЄС, США, Ізраїлю, Канади та Китаю й дезінтеграцію із містом-побратимом Ростов-на-Дону (РФ). Визначено, що місцева влада, завдяки процесу децентралізації, стає однми із акселераторів європейської інтеграції: міста – побратими, міста, райони та області мають потенціал стати справжніми акторами парадипломатії. Парадипломатія не може замінити урядові ініціативи та міждержавні зв’язки, але здатна їх значно посилити, наповнити реальним змістом.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12947
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amirov.pdf223.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.