Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12927
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМартиненко, Олександр Петрович-
dc.date.accessioned2021-10-26T09:47:37Z-
dc.date.available2021-10-26T09:47:37Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationМартиненко О. П. Концепції десекуляризації, постсекуляризації та множинних сучасностей у подоланні кризи теорії модернізації / Олександр Петрович Мартиненко // Перспективи. Соціально-політичний журнал. – 2021. – № 2. – С. 76-85.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12927-
dc.description.abstractКриза соціально-філософської «теорії модернізації» означає для сучасної європейської культури втрату світоглядних орієнтирів. Модернізація у цій теорії трактується передусім як процес трансформації традиційних аграрних суспільств у сучасні індустріальні. Модернізація стосується всіх галузей соціуму: економіки, політики, культури, релігії, науки тощо. Так склалося, що модернізація у західноєвропейській історії була тісно пов’язана з феноменом «секуляризації». Основна мета модернізації – створення зразкового світського суспільства. Засіб досягнення мети – секуляризація (зменшення суспільної ролі релігії, зміцнення впливу науки). Релігія, на думку провідників європейської модернізації, – архаїчний спадок аграрних суспільств. Релігія не може бути рушієм прогресу – лише наука. Отже, секуляризація у цьому розумінні – позитивний для суспільства процес. Позбавлене релігійного впливу модернізоване суспільство досягає індустріального рівня розвитку. Індустріалізація у цьому контексті бачиться як безумовне свідчення соціального процвітання. Проте ці уявлення не виправдалися. Причиною недовіри до теорії модернізації стали події реальної історії – наслідки ісламської революції в Ірані, що відбулася у період із 1978 до 1979 р. Суть події у тім, що іранське релігійне суспільство не вдовольнилося відведеною їй роллю. Не бажаючи бути архаїчним, воно змогло перетворити свою країну на промислово-розвинуту державу, що мала всі атрибути індустріальної культури. Теорію модернізації спіткала криза. Було здійснено декілька спроб її корекції, але всі вони завершилися невдачею. Кардинальним кроком у розв’язанні цієї проблеми стали: перегляд стратегії модернізації (концепції десекуляризації і постсекуляризації); висунення альтернативи теорії модернізації (концепція множинних сучасностей). Мета нашого дослідження – аналіз і оцінка теоретичного й евристичного потенціалу цих теорій. Основний метод дослідження – історико-філософський. У статті також застосовано концептуальний та структурно-функціональний методи. Використовуються загальнонаукові методи: аналіз, синтез, порівняння, абстрагування тощо. У підсумку дослідження автор доходить висновку, що кожна з аналізованих концепцій має свої переваги і недоліки. Десекуляризацію можна вважати вичерпаним інтелектуальним проєктом, тоді як концепції множинних сучасностей і постсекуляризму володіють достатнім теоретичним і евристичним потенціалом, мають різні теоретичні ніші, можуть розвиватися окремо одна від одної.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectдесекуляризаціяuk
dc.subjectрелігіяuk
dc.subjectтеорія модернізаціїuk
dc.subjectпостсекуляризаціяuk
dc.subjectтеорія множинних сучасностейuk
dc.subjectсекулярністьuk
dc.subjectмодернuk
dc.subjectпостмодернuk
dc.subjectнаукаuk
dc.titleКонцепції десекуляризації, постсекуляризації та множинних сучасностей у подоланні кризи теорії модернізаціїuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Martynenko.pdf284.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.