Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12568
Title: | Умови формування креативності майбутніх фахівців декоративно-прикладного мистецтва в процесі професійної підготовки |
Other Titles: | Conditions for formation of creativity of future specialists of decorative and applied art in the process of professional training |
Authors: | Ковальчук, Тетяна Петрівна Kovalchuk, Tetiana Petrivna Рудой, Вадим Володимирович Rudoy, Vadim Vladimirovich |
Keywords: | професійна підготовка креативна компетентність креативність декоративно-прикладне мистецтво компетентність |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Ковальчук Т. П. Умови формування креативності майбутніх фахівців декоративно-прикладного мистецтва в процесі професійної підготовки / Тетяна Петрівна Ковальчук, Вадим Володимирович Рудой // Наукове пізнання : методологія та технологія. – 2020. – № 1 (45). – С. 123-131. |
Abstract: | The article considers the features of decorative and applied arts and focuses on the methodological principles of teaching the discipline. It is determined that the problems of training future specialists in arts and crafts show the essence of the phenomenon of "professional training of arts and crafts" as a special type of training, is a purposeful process of forming the future artist - teacher of arts and crafts, based on the synthesis of education, art and artistic practice is carried out through a combination of pedagogical, aesthetic, history of arts, peoples food and applied aspects. Based on the disclosure of the effective role of arts and crafts, the potential of arts and crafts in the formation of creativity of future professionals. A number of pedagogical conditions for the effectiveness of the formation of creativity of future professionals by means of decorative and applied arts have been determined. It is substantiated that the specifics of such training lies in the complex implementation of pedagogical, decorative – applied and ethnographic aspects, which allows in general the integration of the future specialist of decorative and applied arts in the process of mastering the basics of art; mastering the special experience of artistic and creative activity in the field of decorative and applied arts, the formation of personal abilities to create artistic figurative products in essence; comprehension of aesthetic value of decorative and applied art by formation of generally accepted approaches to an estimation of the art phenomena; mastering a certain type of decorative and applied art as a traditional cultural achievement of the Ukrainian people. Further prospects for the study of the problem are outlined, based on the fact that the analysis of this study does not exhaust all theoretical and practical aspects of improving the system of professional pedagogical education aimed at developing students’ creativity and requires further practical and theoretical improvements. Perspective further researches of questions concerning educational process and conditions of preparation of future experts of arts and crafts, in particular studying of the maintenance, innovative forms and methods of preparation of future experts are opened. У статті розглядаються особливості декоративно-прикладного мистецтва та акцентується увага на методичних засадах викладання дисципліни. Окреслюється, що проблеми підготовки майбутніх фахівців декоративно-прикладного мистецтва виявляють сутність декоративно-прикладного мистецтва як особливого виду професійної підготовки, що є цілеспрямованим процесом формування особистості майбутнього художника-педагога декоративно-прикладного мистецтва, що базується на синтезі освіти, мистецтва і художньої практики, здійснюється через поєднання педагогічного, естетичного, мистецькознавчого, народознавчого та прикладного аспектів. На основі розкриття ефективної ролі декоративно-прикладного мистецтва виявляється потенціал декоративно-прикладного мистецтва у формуванні креативності майбутніх фахівців. Визначено низку педагогічних умов ефективності формування креативності майбутніх фахівців засобами декоративного-прикладного мистецтва. Обгрунтовано, що специфіка такої підготовки полягає у комплексі впровадження педагогічних, декоративно-прикладних та народознавчих аспектів, що уможливлює загалом інтегрування майбутнього фахівця декоративно-прикладного мистецтва у процес освоєння основ мистецтва; засвоєння особливого досвіду художньо-творчої діяльності у галузі декоративно-прикладного мистецтва, форму вання особистісних здатностей для створення художніх, образних по суті виробів; осягнення естетичного значення декоративно-прикладного мистецтва шляхом формування загальноприйнятих підходів до оцінки художніх явищ; опанування певного виду декоративно-прикладного мистецтва як традиційного культурного здобутку українського народу. Розкриваються перспективні подальші дослідження питань, які стосуються навчально-виховного процесу та умов підготовки майбутніх фахівців декоративно-прикладного мистецтва, зокрема вивчення змісту, інноваційних форм та методів підготовки майбутніх фахівців. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12568 |
Appears in Collections: | 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kovalchuk.pdf | 308.05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.