Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11826
Title: The impact of shockwave exercises on adolescents
Other Titles: Вплив вправ ударної хвилі на підлітків
Authors: Чустрак, Анатолій Петрович
Chustrak, Anatoly Petrovych
Kizirіan, Artemiy
Kizirіan, Edvard
Кізірян, Артемій
Кізірян, Едвард
Keywords: teenagers
shockwave simulators
physical qualities
підлітки
ударно-хвильові тренажери
фізичні якості
Issue Date: 2020
Publisher: The Ecological University of Buchares
Citation: Chustrak А. P. The impact of shockwave exercises on adolescents / А. P. Chustrak, А. Kizirіan, Е. Kiziirian // Ecology of XXI Century The European Green Deal Challenges International Multidisciplinary Academic Conference, 13 to 15 of May 2020. - Buchares : The Ecological University of Buchares, 2020. - Р. 132-133.
Abstract: In order to increase the interest of adolescents in physical culture and increase their physical activity, empirical studies of the impact of shock wave exercises were conducted with the help of self-made simulators from plastic bottles filled with two thirds of water, pebbles and metal rods, in comparison with other physical exercises. Studies were conducted in teenagers 14 years old of two classes (n–77) in physical education lessons. One class was control, in the other, general developmental exercises with bottle simulators were carried out in the preparatory part of the lesson for 15 minutes, three times a week, for six months. At the beginning and end of the experiment, the physical development (Height, Mass, Vital capacity of the lungs, Blood pressure, Heart rate, Saturation of blood with oxygen - SpO²) and physical fitness (Flexibility, Speed, Agility, Strength, Strength endurance, High-speed strength) of all adolescents were determined. З метою підвищення інтересу підлітків до фізичної культури та підвищення їх фізичної активності проводилися емпіричні дослідження впливу вправ ударної хвилі за допомогою саморобних тренажерів із пластикових пляшок, наповнених двома третинами води, гальки та металевих стрижнів , у порівнянні з іншими фізичними вправами. Дослідження проводились у підлітків 14 років з двох класів (n – 77) на уроках фізичної культури. Один клас був контрольним, в іншому загальнорозвиваючі вправи з імітаторами пляшок виконувались у підготовчій частині уроку протягом 15 хвилин, тричі на тиждень, протягом півроку. На початку та в кінці експерименту, фізичний розвиток (зріст, маса, життєва ємність легенів, артеріальний тиск, частота серцевих скорочень, насичення крові киснем - SpO²) та фізична підготовка (гнучкість, швидкість, спритність, сила, сила витривалість, швидкісна сила) всіх підлітків.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11826
Appears in Collections:Кафедра гімнастики та спортивних єдиноборств

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chustrak Anatoly Petrovych 2020.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.