Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11399
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorАтаманюк, Зоя Миколаївна-
dc.contributor.authorAtamanyuk, Zoya Mykolaivna-
dc.date.accessioned2021-05-06T13:23:43Z-
dc.date.available2021-05-06T13:23:43Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationAtamanyuk Z. M. The philosophical and methodological basis of analysis of the science of philosophy of education / Z. M. Atamanyuk // Comprehension of the formation of the world in different philosophical approaches : collective monograph / Z. M. Atamaniuk, Ye. R. Borinshtein, Yu. А. Dobrolyubska, V. V. Okorokova, etc. – Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2019. - С. 1-24.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11399-
dc.description.abstractThe paper considers a system of philosophical means by which the essence and role of scientific knowledge are revealed. These funds include:logical and philosophical approach;philosophical and systemic method; structural-philosophical approach;system-functional approach.Considering the application of the above tools to the analysis of knowledge, the concept and understanding of their scientific nature is established. The leading role in this process belongs to the system of philosophical and general scientific methods, techniques and criteria – objectivity, the principle of sufficient reason, object-subject system and taking into account the axiological approach. The development of educational philosophy requires scientific substantiation and philosophical reflection. The main aspect of modern Ukrainian education is the national factor. In any country, education is national. Education can mobilize the culture of the people, to prepare a new intellectual person who is to become a new generation of nation. It should be based on the cultural and historical values of the people, their traditions and spirituality. У статті розглядається система філософських засобів, за допомогою яких розкривається сутність та роль наукового знання яке включає: - логіко-філософський підхід; філософсько-системний метод; структурно-філософський підхід; - системно-функціональний підхід. Враховуючи застосування вищезазначених засобів до аналізу знань, встановлюється концепція та розуміння їх наукової сутності. Провідна роль у цьому процесі належить системі філософських та загальнонаукових методів, прийомів та критеріїв - об'єктивності, принципу достатньої підстави, об'єктно-суб'єктної системи та з урахуванням аксіологічного підходу. Розвиток освітньої філософії вимагає наукового обґрунтування та філософської рефлексії Головним аспектом сучасної української освіти є національний фактор. У будь-якій країні освіта є національною. Освіта може мобілізувати культуру людей, підготувати нову інтелектуальну людину, яка повинна стати новим поколінням нації. Вона повинна базуватися на культурних та історичних цінностях людей, їх традиціях та духовності.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherLviv-Toruń : Liha-Presuk
dc.subjectscientific knowledgeuk
dc.subjectнаукове знанняuk
dc.subjectaxiological approachuk
dc.subjectаксіологічний підхідuk
dc.subjectphilosophy of educationuk
dc.subjectфілософія освітиuk
dc.subjectphilosophical reflectionuk
dc.subjectфілософська рефлексіяuk
dc.subjectworldview in human lifeuk
dc.subjectсвітогляд у житті людиниuk
dc.titleThe philosophical and methodological basis of analysis of the science of philosophy of educationuk
dc.title.alternativeФілософсько-методологічні основи аналізу науки філософії освітиuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра філософії, соціології та менеджменту соціокультурної діяльності

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atamanyuk Zoya Mykolaivna 2019 .pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.