Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1049
Title: | Психологічні умови перебігу творчого процесу в молодих вчителів |
Other Titles: | Psychological conditions of young teachers' creanive process running |
Authors: | Пільгук, Т. С. Pilhuk, T. S. |
Keywords: | творчість творчий процес вчитель-початківець розвиток психологічні умови професійне становлення професійна діяльність creativity creative process beginning teacher development psychological conditions professional becoming professional activity |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Citation: | Пільгук, Т. С. Психологічні умови перебігу творчого процесу в молодих вчителів / Т. С. Пільгук // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 2-3. – С. 40-44. |
Abstract: | У статті розкрито психологічні умови перебігу творчого процесу вчителів-початківців. Визначено зміст проблеми розвитку творчості педагога на найвищому творчому рівні. Проаналізовано дослідження науковців, які працюють над проблемами розвитку творчості особистості в освітньому середовищі. Зазначено, що з’ясування умов ефективної професійної діяльності вчителя-початківця належить до найактуальніших питань сьогодення. Розкрито результати анкетування вчителів загальноосвітніх шкіл щодо перебігу творчого процесу. The article examines the psychological conditions of teachers-beginners’ creative process running. The content of the issue of the development of teacher’s creativity at a high creative level has been determined. There have been also reviewed some researches of scientists working on problems of the development of personality creativity in the educational environment. It has been noted that finding out of the conditions of effective professional activity for teachersbeginners is one of the most relevant issues. The following main psychological conditions of young teachers’ creative process running have been considered in the article: teachers’ willingness to be creative, reflexive attitude of a teachertowards pedagogical activity; self-realization, pedagogical activity. Recently the issue of creativity has been the subject of researches of many specialists in various fields of Psychology. The works of scientists studying the psychological mechanisms of creativity (L. Vygotsky, N. Guzii, V. Eliseev, I. Kogan, V. Moliako, Ya. Ponomarev, S. Rubinstein and others) have been reviewed. The problems of young teachers’ creativity in the psychological and pedagogical aspects have been described. It has been stated that the creative process involves going beyond that is directly deduced from the existing theoretical claims and concrete experience. Besides, the results of the survey concerning the issue of creativity have been presented, in which 120 teachers of secondary schools of Poltava and Poltava region have taken part. As a result of the survey it has been found that a large number of respondents believe that the basis of the creative process is empathy, creativity, self-dependence, and perseverance. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1049 |
ISSN: | 2311-8466 |
Appears in Collections: | 2016 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Тетяна Сергіївна Пільгук.pdf | 295.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.