Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9661
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧекан, Н. І.-
dc.date.accessioned2020-09-24T09:04:37Z-
dc.date.available2020-09-24T09:04:37Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationЧекан Н. І. Метафора в світлі теорії пізнання / Н. І. Чекан // Перспективи. – 2015. – №1. – С. 146-151.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9661-
dc.description.abstractУ статті розкривається пізнавальна природа метафори. Аналіз дефініцій тропології виявляє головну особливість метафори - здатність до побудови картини світу. За основу аналізу форм і способів застосування метафори взята теорія метафори Дж. Лакоффа і М. Джонсона. У статті показано, що метафора використовується для визначення життєвих орієнтирів людини. Виявлено, що роль метафори в пізнанні полягає в структуруванні сфери невідомого, за допомогою чого і стає можливим виникнення нового знання. The article deals with the cognitive nature of metaphors . Analysis definitions tropology reveals the main feature of metaphor - the ability to build a picture of the world . The basis of the analysis of forms and methods of the theory of metaphor metaphors taken J . Lakoff and M. Johnson. The article shows that the metaphor used to determine the orientation of human life . It was revealed that the role of metaphor in cognition is to structure the sphere of the unknown , whereby it becomes possible emergence of a new knowledge.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectметафораuk
dc.subjectпізнанняuk
dc.subjectтропuk
dc.subjectтопологіяuk
dc.subjectmetaphoruk
dc.subjectknowledgeuk
dc.subjecttropeuk
dc.subjecttropologyuk
dc.titleМетафора в світлі теорії пізнанняuk
dc.title.alternativeMetaphor in the light of the theory of knowledgeuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chekan. 2015.pdf353.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.