Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/965
Title: The Content of Preparing Future Physical Education Teachers For Forming Leadership Qualities in Middle School Students
Other Titles: Зміст підготовки майбутніх учителів фізичної культури до формування спортивних лідерських якостей в учнів основної школи
Authors: Nesterenko, Viktoria Vladimirovna
Нестеренко, Вікторія Володимирівна
Нестеренко, Виктория Владимировна
Titova, Hanna Vitaliivna
Тітова, Ганна Віталіївна
Титова, Анна Витальевна
Keywords: training
future teachers of Physical Education
pedagogical conditions
sports-oriented leadership qualities
middle school students
підготовка
майбутні учителі фізичної культури
педагогічні умови
спортивні лідерські якості
учні основної школи
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Нестеренко, В. В. Зміст підготовки майбутніх учителів фізичної культури до формування спортивних лідерських якостей в учнів основної школи / В. В. Нестеренко, Г. В. Тітова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2017. – № 5. – С. 93-98.
Abstract: The paper presents the content of preparing future Physical Education teachers for the formation of sportsoriented leadership qualities in middle school students according to the following pedagogical conditions: reflecting the ideas about the essence and mechanisms of leadership formation in the content of preparing future PE teachers; mastering the technique of pedagogical support of the formation of students’ sports-oriented leadership qualities at PE classes; getting future PE teachers involved in situations requiring the formation of students’ sports-oriented leadership qualities in team and playing sports. According to the first pedagogical condition, the content of the programme for the subject “Theory and Methods of Teaching Athletic Games” was supplemented with the following topics: leadership qualities and characteristic features of their demonstration; factors of forming sports-oriented leadership qualities; peculiarities of sports-oriented leadership qualities demonstration by middle school students in team and playing sports, etc. Mastering the technique of pedagogical support of the formation of sports-oriented leadership qualities in school students (the second pedagogical condition) was implemented by means of various training and educational events, namely: problem-based and discussion-based lectures, business games, roleplaying games, trainings, etc. The third pedagogical condition presupposed systematisation of knowledge acquired by students and development of firm activity stereotypes related to the formation of middle school students’ sports-oriented leadership qualities in team and playing sports. For this purpose, athletic games classes involved exercising organisation of middle school students’ activities aimed at the formation of sports-oriented leadership qualities in team games. Results of the experimental data analysis confirmed the effectiveness of the proposed pedagogical conditions, which have been implemented in the process of preparing future PE teachers for forming middle school students’ sports-oriented leadership qualities.У статті подано зміст підготовки майбутніх учителів фізичної культури до формування спортивних лідерських якостей в учнів основної школи відповідно до педагогічних умов, а саме: відображення у змісті підготовки майбутніх учителів фізичної культури уявлень про сутність і механізми формування лідерства; оволодіння методикою педагогічної підтримки й супроводу формування спортивних лідерських якостей учнів на заняттях із фізичної культури; занурення майбутніх учителів фізичної культури в ситуації, що вимагають формування спортивних лідерських якостей учнів у командно-ігрових видах спортивної діяльності. Відповідно до першої педагогічної умови було доповнено зміст робочих програм навчальної дисципліни «Теорія і методика викладання спортивних ігор», такими темами: лідерські якості й ознаки їх прояву; чинники формування спортивних лідерських якостей; особливості прояву спортивних лідерських якостей в учнів основної школи в командноігрових видах спортивної діяльності та ін. Оволодіння методикою педагогічної підтримки і супроводу формування спортивних лідерських якостей учнів (друга педагогічна умова) здійснювалося через навчально-виховні заходи, а саме: проблемні лекції, дискусійні лекції, ділові ігри, рольові ігри, тренінги та ін. Третя педагогічна умова передбачала систематизацію знань, накопичених студентами в процесі другого етапу експерименту і вироблення в них стійких стереотипів діяльності щодо формування спортивних лідерських якостей в учнів основної школи в командно-ігрових видах спортивної діяльності. З цією метою на практичних заняттях зі спортивних ігор відпрацьовувалися прийоми організації діяльності учнів основної школи в командних іграх, спря- мованих на формування спортивних лідерських якостей. Результати аналізу експериментальних даних підтвердили ефективність окреслених педагогічних умов, які були реалізовані у змісті підготовкки майбутніх учителів фізичної культури до формування спортивних лідерських якостей в учнів основної школи.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/965
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Viktoriia Nesterenko.pdf555.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.