Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9541
Title: Становлення педагогічної освіти магістрів у контексті реформування системи вищої освіти Канади
Other Titles: Establishing master's degree in teacher training in the context of Сanadian higher education reform
Authors: Степанець, М.
Keywords: вища освіта
освіта Канади
освітні реформи
магістр
навчальна програма
підготовка педагогічних працівників
Issue Date: 2020
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Степанець М. Становлення педагогічної освіти магістрів у контексті реформування системи вищої освіти Канади / М. Степанець // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 2. – С. 73-77.
Abstract: Актуальність дослідження зумовлена численними змінами освітньої парадигми у магістерській освіті педагога та його професійному зростанні. Тому висвітлення реформ, що відбувались у вищій освіті Канади у період з початку 19 до кінця 20 століття, має важливе значення. Вперше університети залучили до педагогічної освіти у 1906 через створення педагогічних факультетів. Провінції Канади розвивалися в різних напрямах, тому існує тільки один загальний аспект, який полягає в тому, що всі програми підготовки педагогів є університетськими. Провідну роль у канадському освітньому просторі грає декілька структур: провінційні департаменти та міністерства, Асоціація університетів і коледжів Канади, Асоціацією деканів освіти Канади, шкільні ради провінцій. Представниками канадських університетів і коледжів організовувались конференції, що мали значний влив на освіту, на яких обговорювалися проблеми магістерської освіти в галузі гуманітарних наук та шляхи їх вирішення. Важливого значення набуває вдосконалення якості викладання, яке залежить від постійного підвищення кваліфікації вчителя, шляхом отримання магістерського рівня освіти. The relevance of the study is due to modern changes in the paradigm of social development, the novelty of personal and social requirements for the system of master's education and his/her readiness for professional development. This approach justifies the detailed study of foreign teacher education, development strategies and emphasis on the role in social progress as an objective regularity. The aim of the paper is to justify the formation of Master's degree in teacher training in the context of reforming higher education in Canada. The research was carried out in the interdisciplinary humanities field, where the following methods were used: analysis, synthesis, abstraction and comparison to find out the genesis of the studied educational phenomenon; induction and deduction methods to establish causal links of pedagogical, political, social and cultural processes that caused the reforms of higher education in Canada. Сomparative-historical, retrospective methods, which allowed to characterize the studied phenomena in historical retrospect; content analysis for objective study of information sources with the subsequent interpretation of the conclusions. In Canada, teacher education is characterized by a trend towards professionalization of teaching, which refers to both teacher education and the basic skills needed to practice and develop professional identity. The positive Canadian experience in implementing reforms that have been implemented as part of training or professional development programmes through the Master's degree can be used in the Ukrainian context.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9541
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stepanets.pdf682.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.