Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9533
Title: Влив емоційного інтелекту на процеси самоідентифікації підлітків з порушеннями розумового розвитку
Other Titles: The influence of emotional intelligence on the processes of self-identification of adolescents with intellectual disabilities
Authors: Вовченко, О.
Keywords: підлітковий вік
емоційний інтелект
порушення розумового розвитку
самоідентифікація
самооцінка
образ-Я
Issue Date: 2020
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Вовченко О. Влив емоційного інтелекту на процеси самоідентифікації підлітків з порушеннями розумового розвитку / О. Вовченко // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 2. – С. 14-21.
Abstract: Актуальність дослідження обумовлена двома аспектами: по-перше, складністю підліткового віку, психологічними проблемами, з якими зустрічають самі підлітки, їх батьки, вихователі та педагоги; по-друге, малодослідженістю не лише особливостей самоідентифікації підлітків з порушеннями розумового розвитку, а саме взаємовпливом емоційного інтелекту на становлення самооцінки, «образу-Я» та самоідентифікації в цілому. Оскільки самоідентифікація та емоційний інтелект вимагають від особистості підлітка активної свідомої участі у своєму становленні та формуванні. Це два конструкта в структурі особистості, які базуються на рефлексії, саморегуляції, самосвідомості та в подальшому визначають вектор життя підлітка, його місце у соціальному житті. Метою статті є виявлення та експериментальна перевірка стану сформованості самоідентифікації у підлітків з порушеннями розумового розвитку та вплив на її формування емоційного інтелекту. В ході дослідження використовувалися теоретичні (дедуктивний, індуктивний) та емпіричні (методики психодіагностики) методи. Психологічна діагностика стану сформованості самоідентифікації у підлітків з порушеннями розумового розвитку здійснювалась за допомогою методики «Проективний апперцептивний тест (РАТ)», методики «Хто я?» (за М. Куном), бесід, спостереженнь. Результатом дослідження стала констатація факту, що у переважної більшості підлітків з порушеннями розумового розвитку – низький рівень самоідентифікації, лише у невеликого відсотка досліджуваних підлітків він характеризується середнім рівнем. Такі результати обумовлені такими особистісними властивостями підлітка, як замкнутість, тривожність, невпевненість у собі, недостатність самоконтролю, невміння контролювати напружені емоційні стани, низьким рівнем саморегуляції (зокрема емоційно-вольової саморегуляції), низьким рівнем сформованості емоційного інтелекту. The relevance of the study is due to two aspects: first, the complexity of adolescence, psychological problems faced by adolescents, their parents, educators and teachers; secondly, the lack of research not only the peculiarities of self-identification of adolescents with intellectual disabilities, but also the interaction of emotional intelligence on the formation of self-esteem, Self-concept and self-identification in general. Because self-identification and emotional intelligence require the adolescent's personality to actively participate in its formation and formation. These are two constructs in the structure of personality, which are based on reflection, self-regulation, self-awareness and further determine the vector of life of the adolescent, his/her place in social life. The aim of the article is to identify and experimentally test the state of formation of self-identification in adolescents with intellectual disabilities and the impact on its formation of emotional intelligence. The study used theoretical (deductive, inductive) and empirical (methods of psychodiagnostics) methods. Psychological diagnosis of the state of formation of self-identification in adolescents with intellectual disabilities was carried out using the method of «Hand-drawn apperceptive test (PAT)», the method of «Who am I? » (by M. Kuhn), conversations, observations. The result of the study was a statement of the fact that the vast majority of adolescents with intellectual disabilities have a low level of self-identification, only a small percentage of the studied adolescents have an average level. Such results are due to such personal characteristics of the adolescent as asociality, anxiety, diffidence, lack of self-control, inability to control stress-filled emotional states, low level of selfregulation (including emotional and volitional self-regulation), low level of emotional intelligence formation.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9533
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vovchenko.pdf840.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.