Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9510
Title: Емоційний інтелект, його пізнавально-мисленнєві ознаки та функції
Other Titles: Emotional intelligence, its cognitive and mental signs and functions
Authors: Чебикін, Олексій Якович
Chebykin, Oleksij Yakovych
Чебыкин, Алексей Яковлевич
Keywords: емоції
ознаки емоційного інтелекту
інтелект
пізнавальні емоційно-мисленнєві особливості
функції
симптомокомплекси
Issue Date: 2020
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Чебикін О. Емоційний інтелект, його пізнавально-мисленнєві ознаки та функції / О. Чебикін // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 1. – С. 19-28.
Abstract: В представленій статті зроблено спробу виділити пізнавально-мисленнєві ознаки емоційного інтелекту та їх функції в цьому процесі. Показано, що значна частина фахівців, не зважаючи на декларативну відповідність цього феномену до сфери емоцій та інтелекту, аналізує в якості предмета його дослідження соціальний інтелект та його комунікативні ознаки, емоційну зрілість та її складові, саморегуляцію, емпатію, експресивність емоцій та ін. Можна припустити, що в такому випадку ознаки емоційного інтелекту підміняються тими, які відносяться до предмету дослідження інших психологічних явищ. Також слід погодитися, що всі психічні явища тісно пов’язані між собою, тим більше, що емоції приречено зінтегровані фактично в кожний процес. Але коли ми обираємо предметом дослідження емоційний інтелект, то природньо мова повинна йти про ті його ознаки, які в більшій мірі повинні відображати певні специфічні особливості емоцій в інтелекті. Запропоновано розглядати емоційний інтелект як психологічну властивість особистості, що характеризується проявом складних немов зінтегрованих, емоційно-пізнавальних та мисленнєвих особливостей, завдяки яким вона досягає своєї мети у вирішенні певних задач/проблем у різних видах діяльності. При цьому можна стверджувати, що в емоційному інтелекті емоції в більшій мірі зінтегровані з пізнавальною діяльністю, а інтелект з мисленнєвою. Тобто особливості функціонування базових (простих) емоцій у вищих пізнавальних, зінтегрованих з мисленнєвою діяльністю, вірогідно, і є те, що може характеризувати психологічну сутність змісту емоційного інтелекту. До таких вищих емоційно-пізнавальних особливостей, які супроводжують цей процес, можна віднести: здивування, цікавість, допитливість, інтерес, наснагу, натхнення, здогадку, розчарування, сумнів, осяяння, еврику та ін. Прояв вказаних ознак може супроводжуватися певними функціями на рівні комфортності емоційного забарвлення процесу вирішення проблеми, емоційного наведення на спосіб вирішення проблеми, емоційної активації у вигляді посилення чи послаблення прояву цього процесу, емоційної регуляції як динаміки зміни руху наведених ознак в процесі рішення проблеми та ін. Побудовано комплекс з трьох методик: дослідження ознак емоційного інтелекту; вивчення прояву простих емоцій в змісті вищих віднесених до ознак емоційного інтелекту; вивчення виділених функцій ознак емоційного інтелекту. Показано, що прослідковується як певна тенденція в прояві ознак емоційного інтелекту, так і його невід’ємних складових простих емоцій в процесі вирішення задачі. Розкрито, що емоційно позитивна орієнтація змісту таких ознак емоційного інтелекту як цікавість, осяяння, еврика, їх зв’язок із радістю та функціями комфортності емоційного наведення, емоційної активації та регуляції, формують перший симптомокомплекс емоційного інтелекту. Другий симптомокомплекс формується на базі таких ознак емоційного інтелекту як допитливість, здогадка та сумніву. Третій – цікавості, наснаги та розчарування. Наведені комплекси можуть виступити тими специфічними детермінантами прояву емоційного інтелекту, а також психологічними характеристиками вірогідних його типових проявів у людини. An attempt has been made in this paper to single out the cognitive and mental signs of emotional intelligence and their functions in this process. It has been shown that a significant part of specialists, despite the declarative correspondence of this phenomenon to the sphere of emotions and intelligence, analyzes the social intelligence as the subject of its study and its communicative signs, emotional maturity and its components, self-regulation, empathy, expressiveness of emotions, etc. It can be assumed that in this case, the signs of emotional intelligence are replaced by those that relate to the subject of the study of other psychological phenomena. It should be also agreed that all mental phenomena are closely related, especially since emotions are actually integrated into every process. But when the emotional intelligence is chosen as a subject of study, then this should refer to those signs which should be more reflected certain specific features of emotions in the intelligence. It has been proposed to consider emotional intelligence as a psychological property of individual, characterized by the manifestation of complex as though integrated, emotionalcognitive and mental features, due to which it achieves its goal in certain tasks/problems solving in different activities. It can be argued that emotions are more integrated with cognitive activity in emotional intelligence, and intelligence – with mental activity. That is, the features of the functioning of basic (simple) emotions in higher cognitive, integrated with mental activity are probably what can characterize the psychological essence of the content of emotional intelligence. Such higher emotional and cognitive features that accompany this process include surprise, curiosity, inquisitiveness, interest, enthusiasm, inspiration, guess, disappointment, doubt, insight experience, eureka, and others. The manifestation of these signs may be accompanied by certain functions at the level of comfort emotional coloring of the problem-solving process, emotional guidance on how to solve the problem, emotional activation in the form of strengthening or weakening the manifestation of this process, emotional regulation as dynamics of change of movement of the signs in the problemsolving process. A complex of three methods has been created: investigation of signs of emotional intelligence; study of the manifestation of simple emotions in the content of higher emotions attributed to the signs of emotional intelligence; study of the selected functions of signs of emotional intelligence. It has been shown that there is a certain tendency in the manifestation of signs of emotional intelligence, and its integral components of simple emotions in the problem-solving process. It has been revealed that the emotionally positive orientation of the content of such signs of emotional intelligence as curiosity, insight experience, eureka, their connection with joy and comfort functions of emotional guidance, emotional activation and regulation, form the first complex of emotional intelligence. The second complex is formed on the basis of such signs of emotional intelligence as inquisitiveness, guess and doubt. The third one includes curiosity, enthusiasm and disappointment. These complexes can be those specific determinants of the manifestation of emotional intelligence, as well as the psychological characteristics of its typical manifestations in humans.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9510
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chebykin.pdf716.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.