Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9416
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБорисова, Татьяна Викторовна-
dc.contributor.authorБорисова, Тетяна Вікторівна-
dc.contributor.authorBorysova, T. V.-
dc.date.accessioned2020-09-10T08:58:04Z-
dc.date.available2020-09-10T08:58:04Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationБорисова Т. В. Построение методологической картины мира как философская проблема / Т. В. Борисова // Перспективи. – 2013. – №4. – С. 20-25.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9416-
dc.description.abstractРассматриваются вопросы философской методологии как один из способов конструирования социальной реальности в философской культуре мышления. Очерчен круг проблемных вопросов и перечень спорных метафизических позиций относительно роли методологии в познавательной деятельности человека. Ключевыми аспектами анализа выступают вопросы о самой методологической картине мира, философского ее обоснования и многовекторности всего категориального поля философии. Поднимаются вопросы методов через обращение к проблеме субъекта познания, где метод выступает одним из способов организации и упорядоченности мышления. Установлена связь понятийного аппарата философской системы знаний с возможностью онтогносеологической и культурно-антропологической интерпретации как отдельных философских концепций, так и целых историко-философских эпох. Розглядаються питання філософської методології як один із способів конструювання соціальної реальності у філософській культурі мислення. Окреслене коло проблемних питань та перелік спірних метафізичних позицій відносно ролі методології у пізнавальній діяльності людини. Ключовими аспектами аналізу виступають питання про саму методологічну картину світу, філософського її обґрунтування та багатовекторності всього категоріального поля філософії. Піднімаються питання методів через звернення до проблеми суб’єкта пізнання, де метод виступає одним із способів організації та упорядкування мислення. Встановлений зв'язок понятійного апарату філософської системи знань з можливістю онтогносеологічної та культурно-антропологічної інтерпретації як окремих філософських концепцій, так і цілих історико-філософських епох. The questions of philosophical methodology are examined as one of methods of constructing of social reality in the philosophical culture of thinking. The circle of problem questions and list of debatable metaphysical positions are outlined in relation to the role of methodology in cognitive activity of man. Questions come forward the key aspects of analysis about the most methodological picture of the world, her philosophical ground and multivector of all category field of philosophy. The questions of methods rise through an address to the problem of subject of cognition, where a method comes forward one of methods of organization and thinking efficiency. Connection of concept vehicle of the philosophical system of knowledge is set with possibility of and in a civilized manner-anthropological interpretation, both separate philosophical conceptions and whole historical and philosophical epochs.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectметодuk
dc.subjectкартина мираuk
dc.subjectметафизикаuk
dc.subjectкритикаuk
dc.subjectконфликтuk
dc.subjectметодuk
dc.subjectкартина світуuk
dc.subjectметафізикаuk
dc.subjectкритикаuk
dc.subjectконфліктuk
dc.subjectmethoduk
dc.subjectpicture of the worlduk
dc.subjectmetaphysicianuk
dc.subjectcriticuk
dc.subjectconflictuk
dc.titleПостроение методологической картины мира как философская проблемаuk
dc.title.alternativeПобудова методологічної картини світу як філософська проблемаuk
dc.title.alternativeConstructions of methodological picture of the world as philosophical problemuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Borysova. 2013.pdf335.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.