Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/891
Title: Formation of Future Social Workers’ Readiness for Home-Nursing Work With Elderly People: Scientific and Pedagogical Factors
Other Titles: Науково-педагогічні фактори процесу формування готовності майбутніх фахівців національної сфери до патронтажної роботи з людьми похилого віку
Authors: Holubenko, T. O.
Голубенко, T. O.
Keywords: readiness
readiness formation
diagnostic experiment
formative experiment
home-nursing work
the elderly
future social worker
готовність
формування готовності
констатувальний експеримент
формувальний експеримент патронажна робота
людина похилого віку
майбутній соціальний працівник
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Голубенко, Т. О. Науково-педагогічні фактори процесу формування готовності майбутніх фахівців національної сфери до патронтажної роботи з людьми похилого віку / Т. О. Голубенко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – № 4. – С. 181-190.
Abstract: The article represents the results of summative and formative assessment of scientific and pedagogical factors of the formation of future social workers’ readiness for home-nursing work with elderly people. In order to optimize the educational process a careful search has been made to find such variants of the best scientific and methodical decision making that would most effectively contribute to the formation of future social workers’ readiness for home-nursing work with the elderly on the basis of students’ mastering the basic social and pedagogical knowledge and skills. In the present study scientific and pedagogical factors of the formation of future social workers’ readiness for home-nursing work with elderly people are represented by a combination of four components: motivational-value, cognitive-orientative, content-professional and practical-activity. In accordance with them, there have been formulated four criteria for the mentioned structural components: value, informational, competence and activity. There have been described the levels of future social workers’ readiness for home-nursing work with the elderly by identifying specific features that characterize the manifestation of their main criteria. The low level of readiness is considered to be the initial one. The medium level (reproductive) characterizes students’ emotional and value attitude to the problems of professional self-improvement. The high level (constructive) is characterized by a full realization of students’ motivational-value, cognitive-orientative, content-operational and practical-activity readiness for home-nursing work with the elderly. Readiness for home-nursing work with elderly people has been determined as a socio-psychological and professional manifestation of the relationship between professional orientation and other important personality traits (worldview, life attitudes and spiritual values, moral-volitional and emotional spheres), which involves the formation of moral values, intellectual qualities, knowledge, abilities and skills for home-nursing work with elderly people. There have been analyzed real conditions of future social workers’ readiness for home-nursing work with the elderly according to three levels of value, informational, ompetence and activity criteria at the summative and formative stages of the experiment. Analyzing the data of evaluation of future social workers’ readiness for home-nursing work with elderly people it has been proved that there are advantages of readiness indicators formation according to four criteria, which consist in person-oriented training, developing a practical orientation in the process of future social workers’ readiness formation towards the mentioned professional activity.У статті проаналізовано результати констатувального та експериментального дослідження науково-педагогічних факторів процесу формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку. Проведено ретельний пошук для оптимізації навчально-виховного процесу таких варіантів прийняття найкращого науково-методичного рішення, який б найбільш продуктивно сприяв формуванню готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку на фундаменті оволодіння студентами основними соціальними, педагогічними знаннями та вміннями. У дослідженні науково-педагогічних факторів процесу формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку представлена сукупністю чотирьох компонентів: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-орієнтаційний, змістово-професійний, практично-діяльнісний. Відповідно до них було сформульовано чотири критерії: ціннісний, інформаційний, компетентнісний та діяльнісний. Розроблено характеристику рівнів готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку шляхом встановлення конкретних ознак, які характеризують прояв їх основних критеріїв. Низький рівень готовності виступає як початковий. Середній рівень (репродуктивний) характеризує емоційно-ціннісне ставлення студентів до проблем професійного самовдосконалення. Високий рівень (конструктивний) характеризується повною реа- лізацією у студентів мотиваційно-ціннісної, когнітивно-орієнтаційної, змістово-операційної та практично-діяльнісної готовності до патронажної роботи з людьми похилого віку. Визначено готовність до патронажної роботи з людьми похилого віку як соціально-психологічний та професійний прояв студентами зв’язку професійної спрямованості з іншими важливими властивостями особистості (світоглядом, життєвими настановами і духовними цінностями, морально-вольовою та емоційною сферами), що передбачає сформованість моральних цінностей, інтелектуальних якостей, знань, умінь і навичок до здійснення патронажної роботи з людьми похилого віку. Проаналізовано стан готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку за трьома рівнями ціннісного, інформаційного, компетентнісного і діяльнісного критеріїв на констатувальному та формувальному етапах дослідження.Проведено, що в ході аналізу даних щодо оцінки готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку є переваги сформованості показників готовності за чотирма критеріями, які полягають у особистісно-орієнтованій підготовці, формуванні практичного спрямування в процесі формування готовності майбутніх соці- альних працівників до зазначеного виду професійної діяльності.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/891
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тетяна Олександрівна Голубенко.pdf737.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.