Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/879
Title: Peculiarities of career self-determination of modern high school students
Other Titles: Особливості професійного самовизначення сучасних старшокласників
Authors: Vasylenko, О. М.
Sheremet, А. М.
Василенко, О. М.
Шеремет, А. М.
Keywords: career
career self-determination
high school students
motives and factors of career selfdetermination
methods of cultivating one’s career self-determination
професія
професійне самовизначення
старшокласники
мотиви і чинники професійного самовизначення
методи формування професійного самовизначення
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Василенко, О. М. Особливості професійного самовизначення сучасних старшокласників / О. М. Василенко, А. М. Шеремет // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2017. – № 4. – С. 159-166.
Abstract: The issue of career self-determination of modern high school students is highly crucial at present when labour market is constantly developing thus increasing requirements for modern specialists training. Some young people do not have clear perspectives on life and feel insecure, unconfident. Other high school students choose careers which are of no demand at enterprises and that is why they work in the specialty they have no qualification for. The paper aims to study motives and factors influencing the process of career self-determination of modern high school students and specify effective methods of cultivating students’ conscious attitude towards making a future career choice. The school students were asked to do a survey using the questionnaire designed by authors. Besides, the respondents’ personal ability to make a career choice was determined using techniques “What do I like?” (by L. Jovaiša) and “Career Map” by Ye. Klimov. The received results enable us to find out positive and negative factors which affect the process of career self-determination of modern high school students and to study what motivates students when they make their career choices. Basing on the research results it can be concluded that the most effective methods to cultivate career self-determination in high school students are trainings in particular the one called “Life map: to make one’s own career choice”. У статті розглядається проблема професійного самовизначення сучасних старшокласників. Особливої актуальності ця проблема набуває у ранньому юнацькому віці, оскільки центральним новоутворенням психічного розвитку юнаків є орієнтація на майбутнє, яка визначає загальну життєву перспективу: зрозуміти себе в якості повноцінного члена суспільства, зайняти внутрішню позицію дорослого та визначити своє місце в суспільному житті. Сутністю професійного самовизначення особистості є самостійне та усвідомлене знаходження сенсу роботи, що виконується, і всієї життєдіяльності в конкретній культурно-історичній (соціально-економічній) ситуації. Метою статті є дослідження мотивів і чинників, які впливають на процес професійного самовизначення сучасних старшокласників та визначення дієвих методів формування усвідомленого ставлення учнів до вибору майбутньої професії. У дослідженні були використані такі методи та методики, як: анкетування учнів за розробленою анкетою, що дозволило визначити мотиви і чинники, які впливають на вибір професії випускниками шкіл; методику дослідження особистісної здатності учнів до вибору професії: «Що мені подобається?» (Л. Йовайши), методику «Карта світу професій» за Є. Клімовим. У дослідно-експериментальній роботі прийняли участь 83 учні 10-х та 11-х класів СЗОШ № 8 м. Хмельницького. Отримані результати проведеного дослідження показали, що сучасні старшокласники здебільшо- го орієнтуються на престижні та добре розрекламовані в суспільстві професії, вважаючи їх високо оплачуваними і цікавими. Позитивним чинником професійного самовизначення старшокласників є те, що більшість з них вважають можливим вступити до вищого навчального закладу за рахунок власних здібностей без матеріальної підтримки батьків. А негативним чинником, який ускладнює вибір професії сучасними старшокласниками, є недостатній рівень їхніх знань про майбутню професію та платіжна неспроможність їхніх батьків. Знизити вплив негативних чинників, які впливають на процес професійного самовизначення сучасних старшокласників, можна тільки шляхом розробки та впровадження дієвих форм і методів формування професійного самовизначення учнів. На думку авторів, найефективнішим методом є тренінгові заняття, зокрема тренінг «Карта життя: самостійний вибір майбутньої професії» автора М. Корнілової, який було адаптовано для учнів 10-11 класів та розроблено його орієнтовну структуру. Отримані результати проведеного дослідження варто враховувати при розробці програм профорієнтаційної роботи зі старшокласниками, що і є перспективами подальших розвідок у цьому напрямку.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/879
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Василенко О. М..pdf669.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.