Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8391
Title: Сучасний стан надання освітніх послуг майбутнім магістрам управління освітнім закладом
Other Titles: Current state of educational services provision to future masters of educational institution management
Authors: Єрьоменко, Ольга Анатоліївна
Keywords: викладач
попит і пропозиції
підготовка
майбутні магістри
стан
освітня послуга
ринкові умови
якість
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Єрьоменко О. А. Сучасний стан надання освітніх послуг майбутнім магістрам управління освітнім закладом / О. А. Єрьоменко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 2 (131). – С. 179-187.
Abstract: У статті порушено актуальне питання підготовки конкурентоздатних фахівців, спроможних працювати в сучасних ринкових умовах. Перехід на ринкові відносини змінює політику освіти та систему надання освітніх послуг. Від якості надання освітніх послуг майбутніх магістрів управління освітнім закладом залежить професійна доля майбутнього керівника та успішність закладу освіти. Метою статті є аналіз результатів проведеного опитування майбутніх магістрів щодо з’ясування стану надання освітніх послуг за спеціальністю 073 «Менеджмент» (спеціалізація «Управління навчальним закладом») у різних закладах вищої освіти України. Відстеження стану надання освітніх послуг майбутніх магістрів управління закладом освіти було здійснено на основі застосування загальнонаукових та емпіричних методів пізнання: комплексного вивчення здійснення якісної підготовки майбутніх магістрів, спостереження, опитування у формі анкетування, аналізу отриманих відповідей майбутніх магістрів, проведення аналогії. Визначено критерії оцінювання майбутніми магістрами якості надання освітніх послуг закладом вищої освіти: фундаментальність підготовки; рівень знань та досвід викладацького персоналу; організація освітнього процесу; культурний та комунікаційний рівні викладачів; реакція викладачів та адміністрації закладу вищої освіти на додаткові вимоги майбутніх магістрів тощо. На основі аналізу та узагальнення опрацьованого матеріалу визначено основні запити магістрантів управління закладом освіти на підвищення рівня освітніх послуг: зменшення теоретизації навчального матеріалу; орієнтація на практику; збільшення використання викладачами інтерактивних методів навчання; розширення списку дисциплін за вибором майбутніх магістрів; збільшення можливостей індивідуального консультування у зручний час; запрошення до викладання дисциплін провідних фахівців, експертів, досвідчених керівників освітніх установ; удосконалення матеріально-технічної бази закладу; підвищення рівня надання додаткових освітніх послуг у закладі вищої освіти. За результатами дослідження дійшло висновку щодо необхідності створення гнучкої системи підготовки майбутніх магістрів управління закладом освіти. The article raises the topical issue of training competitive professionals capable of working under modern market conditions. The transition to market relations changes the education policy and the system of educational services provision. The professional destiny of a future manager and the success rate of an educational institution depend on the quality of providing educational services to graduate students specialised in educational institution management. The purpose of the article is to analyse the results of a survey of graduate students aimed at determining the status of educational services given within the specialty 073 "Management" (specialization "Educational Institution Management") in various higher education institutions of Ukraine. Monitoring the state of the educational services provided to graduate students majoring in educational institution management has been carried out on the basis of general scientific and empirical cognition methods: comprehensive study of quality training of master-course students, observation, survey in the form of questionnaires, analysis of graduate students’ responses, analogy. The criteria enabling graduate students to assess the quality of educational services provided by higher education institutions have been defined: the fundamental nature of training; level of knowledge and experience of teaching staff; organization of the educational process; culture and communication level of teachers; reaction of teachers and administration of higher education institution to further demands of graduate students, etc. On the basis of the analysis and generalisation of the processed material, the basic demands of master-course students majoring in educational institution management for increase in the level of educational services have been defined: decrease in theorising of educational material; practice orientation; increase in the use of interactive teaching methods by teachers; expansion of the list of optional courses; increase in opportunities for individual counselling at a convenient time; involvement of leading specialists, experts, experienced educational institution managers in teaching; improvement of facilities and resources of an institution; increase in the level of additional educational services provision in higher education institutions. According to the results of the study, it has been concluded that it is necessary to establish a flexible system of training master-course students majoring in educational institution management.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8391
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yeromenko Ol..pdf375.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.