Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8365
Title: Стратегії соціальної підтримки сімей, які виховують дітей з аутизмом
Other Titles: Social support strategies targeted at the families raising children with autism
Authors: Столярик, О. Ю.
Keywords: соціальна підтримка
аутизм
соціальні інтервенції
сімейно-зорієнтований підхід
синергетичний підхід
екологічний підхід
модель ABCX соціально-психологічної адаптації
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Столярик О. Ю. Cтратегії соціальної підтримки сімей, які виховують дітей з аутизмом / О. Ю. Столярик // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 2 (131). – С. 45-51.
Abstract: Сім'ї, які виховують дітей з розладами спектру аутизму (надалі, в тексті – РСА), зустрічаються з багатьма труднощами у процесі соціальної взаємодії, які впливають на їхню функціональність та погіршують якість життя сім'ї. Джерелом батьківського стресу є фрустрована потреба в соціальній підтримці, захисті та безпеці, обмежений доступ до матеріальних, соціальних ресурсів, що є чинником дезадаптації та соціальної ізоляції. Ці труднощі ставлять нові вимоги до провайдерів соціальних послуг. Мета розвідки - визначити на основі систематичного аналізу наявної наукової літератури особливості та зміст втручань соціальної роботи в сім’ї, які виховують дитину з РСА як вразливої категорії клієнтів. У ході досліджень було використано загальнонаукові методи аналізу та синтезу, узагальнення. У результаті дослідження визначено наукові підходи, якими послуговуються науковці при формуванні інтервенцій соціальної роботи: сімейно-зорієнтований підхід, заснований на врахуванні специфіки взаємостосунків у сімейних підсистемах; екологічний підхід, який визначає, що якість життя сім'ї пов'язана як з її індивідуальними особливостями, так і з екологічними чинниками соціального середовища, які прямо чи опосередковано впливають на її життя; синергетичний підхід, який зосереджує увагу на синергії всіх чинників у процесі формування життєвих траєкторій сім'ї та відкидає універсальну адаптивну стратегію. Розглянуто стратегії соціальної підтримки, серед яких метод сімейно-зорієнтованої практики, практика формування резілієнсу, он-лайн соціальна підтримка. На основі аналізу подвійної моделі соціально-психологічної адаптації ABCX визначено види соціальної підтримки (інструментальну, інформаційну, емоційну), що модерує взаємозв’язок між якістю життя сім'ї, яка виховує дитину з аутизмом, і батьківським стресом. Families raising children with autism spectrum disorders (ASD) face many difficulties in the process of social interaction that affect their functionality and impair family quality of life. The source of parental stress is the frustrated need for social support, protection and security, limited access to material, social resources, which is a factor of social exclusion. The purpose of study is to determine, on the basis of a systematic analysis of the available scientific literature, the features and content of social work interventions with the families raising a child with ASD. In the course of the research, general scientific methods of analysis and synthesis, generalisation were used. The scholars proposed several social intervention strategies designed to provide social support for families raising a child with ASD: a family-centred approach which involves exploring the family's social microenvironment as interconnected relationships within individual structural subsystems; an environmental approach which determines that the quality of life of a family is related both to its individual characteristics and to environmental factors that directly or indirectly affect its life; a synergistic approach which focuses on the synergies of all factors in the process of shaping family life trajectories and rejects a universal adaptive strategy. Social support strategies are considered, including family-oriented practice, resilience formation practices, and online social support. Based on the analysis of the double model of social and psychological adaptation (the ABCX model), the types of social support that serves as a moderator of the relationship between the quality of life of a family raising a child with autism and parental stress have been identified. The analysis of scientific sources indicates that social work has not yet developed a universal integrated mechanism of social support, so several of its types usually serve practices.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8365
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stoliaryk Ol..pdf314.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.